- Företag bör satsa mer på evenemang

Stora evenemang som segling och motorsport är inte privata chefsnöjen utan viktiga och växande strategiska investeringar. Det var Volvos koncernchef Leif Johansson och Investors ordförande Jacob Wallenberg överens om på näringslivsseminariet Corporate Event Marketing Forum i Marstrand på fredagen.
- För mig är det glasklart, stora evenemangssatsningar är värda vartenda öre, sa Jacob Wallenberg, som var en av de många tunga föredragshållarna på seminariet CEMF som arrangerades av Brandspot i samband med det internationella seglingsevenemanget Match Cup Sweden i Marstrand.

Jacob Wallenberg och Leif Johansson var två av talarna och båda var entydiga på punkten att svenska företag borde satsa mer på relationsmarknadsföring och evenemang.
- Satsningarna måste baseras på en tydlig strategi och långsiktighet och de är alltid förknippade med stora investeringar, men den som inte syns, är inte, menade Jacob Wallenberg.
- På lång sikt är det betydande för företagens utveckling. I globaliseringen handlar det om att våga utmärka sig.
Volvos Leif Johansson tog Ostindiefararen som ett bra exempel på entreprenörer som vågat satsa, segla jorden runt och marknadsfört företag.
- Vem kunde tro att Kinas president skulle komma hit och besöka Sverige och svenska företag.
Bolagets stora satsning på Volvo Ocean Race är en relativt sett billig investering och kommer att genomsyra Volvos kommunikation och marknadsföring för alla bolag, berättade koncernchefen Leif Johansson:
- Hamnstoppen ger möjlighet att på plats bjuda kunder och medarbetare på något meningsfullt.
- Alla företag borde satsa mer pengar på relationsskapande aktiviteter och evenemang. När det gäller att marknadsföra Sverige borde flera företag gå samman i en gemensam stark satsning, menade Leif Johansson.
- Den största risken med investeringar i evenemang och relationsmarknadsföring är att man prutar på dem. Prutar man 10 procent får man inte ens de första 90 att verka, man måste våga satsa.
Corporate Event Marketing Forum är det första av ett årligen återkommande näringslivsseminarium i Marstrand första veckan i juli. Det ingår i det internationella seglingsevenemanget Match Cup Sweden som arrangeras av Brandspot i samarbete med GKSS. Seminariet sänds i TV8 på söndag, 8 juli kl. 19.00.

”I februari reste jag med familjen på semester. Då hade jag jobbat mer än 14 månader utan en enda ledig dag. Jag är målinriktad och gillar att anta utmaningar men i långa loppet är det inte hållbart att arbeta så”,
Med de orden vill Peja Lindholm lämna  uppdraget som vd i Östersunds fotbollsklubb.
Problemet är löst, Finnvedsvallen  en fotbollsarena igen
När IFK Värnamo har i sin ”femte hemmamatch” mot Kalmar FF den 19 maj blir det faktiskt spel på just hemmaplan, på egna Finnvedsvallen!

 

 

 

 

Eländet som bekymrat hela Fotbolls-Sverige är löst och åtgärdat 

Göteborgvarvets succé är total. Detär smått ofattbara pengar som sätts i rörelse när löparna springer i Göteborg och gynnar hela regionen. Den turistekonomiska omsättningen ökade med 215 miljoner kronor, totala skatteeffekten är över 100 miljoner kronor och folkhälsoeffekterna värderas till 460 miljoner kronor. Det visar Upplevelseinstitutets utvärdering av Varvetveckan 2023.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.