Seminarium lockar näringstoppar
Initiativet kommer från Brandspot, som från i år har ett elvaårigt avtal med GKSS att arrangera Match Cup Sweden. Med ett långsiktigt evenemangskoncept ingår också första upplagan av ett näringslivsseminariet.
- Vi instiftar seminariet dels för att ge ett redan fantastiskt seglingsevenemang en ny dimension, men också för att vi ser ett behov av att kunna lyfta marknadsföringsfrågorna till den högsta lednings- och styrelsenivån, förklarar Jan Torstenson, vd för Brandspot och tidigare marknadschef i SEB-koncernen.
Rubriken för det första forumet berör såväl företag som kommuner - är det värt att investera i stora internationella evenemang för att stärka kund- och medarbetarrelationer eller locka besökare till en destination? Är det samhällsekonomiskt försvarbart, ett konkurrensmedel eller en stor risk?
- Evenemangets betydelse och dominans i kundrelationerna ökar, men det gör även investeringarna. Därför är det viktigt diskutera om satsningarna ger effekt, om investeringarna lönar sig eller om de ger fler arbetstillfällen, menar Jan Torstenson.
Att ämnet berör och lockar påvisas av att gräddan av svenskt näringsliv kommer, både som talare och åhörare. Bland talarna finns beslutsfattare med mångårig erfarenhet av stora evenemang, Volvos koncernchef Leif Johansson, Investors Jacob Wallenberg, Göteborgs kommunalråd Göran Johansson, Ninna Engberg, vd Globenarenorna, David Erixon, Global Brand manager Vodafone Group (som ansvarar bl a för F1-sponsring), samt Bo Gentzel, TV-ankare som även är sakkunnig till idrottsministern. Lars Adaktusson, nyhetsankare på TV8, är moderator.
- Det är givetvis glädjande att vi har fått så många namnkunniga talare, men det visar också att det här ämnet berör och engagerar på högsta ledningsnivå. Corporate Event Marketing Forum blir ett årligen återkommande arrangemang, säger Jan Torstenson.
Mest lästa just nu
Göteborgvarvets succé är total. Detär smått ofattbara pengar som sätts i rörelse när löparna springer i Göteborg och gynnar hela regionen. Den turistekonomiska omsättningen ökade med 215 miljoner kronor, totala skatteeffekten är över 100 miljoner kronor och folkhälsoeffekterna värderas till 460 miljoner kronor. Det visar Upplevelseinstitutets utvärdering av Varvetveckan 2023.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.