EM-festen med guldkant

Friidrotts-EM i Göteborg är det största evenemanget i Sverige på 15 år. 250000 besökare väntas göra av med uppemot 800 miljoner kronor.
Förberedelserna har pågått i sju år och allt från EM-basen Toralf Nilsson till Claes Bjerkne, vd för kommunalägda Göteborg & Co som ansvarar för evenemanget, kan andas ut när biljettförsäljningen tar fart och väderutsikterna är de bästa. 

 

Göteborg blir Sveriges främsta evenemangsstad igen. När Nya Ullevi, Heden och Avenyn kan knytas samman så naturligt och så effektivt blir stans centrum ett enda stort nöjesområde.  

Senast det begav sig var 1995 när friidrotts-VM blev tidernas succé i alla avseenden utom ett enda, själva ekonomin. VM genomfördes med tre juridiska personer, förbundet och två helägda dotterbolag, som bland annat bekostade utbyggnaden av läktare på Ullevi och byggde en VM-by för deltagarna.

Utgifterna översteg intäkterna till den milda grad att förväntade 25 miljoner blev till 20 miljoner i skuld och Svenska Friidrottsförbundet hotades av konkurs.Dåvarande ordföranden Bengt Westerberg höll i rekonstruktionen som innebar att flera tjänster försvann på kansliet, elitbidrag upphörde och all verksamhet fick strypkoppel. 

I dag är det en helt annan ekonomisk bild. Nu har Göteborgs kommun det operativa och juridiska ansvaret via dotterbolaget Got Event. Planeringen och förberedelserna är omsorgsfulla och traditionella Göteborgskalaset har nu döpts om till EM-festen i år, vilket innebär att alla göteborgare och besökare ska få uppleva tidernas partaj under nära två veckor. 

Ett budgeterat netto tillfaller Got Event och därmed kommunen medan förbundet bara får en liten del av kakan. För förbundet kommer de stora pengarna från sponsorer med en årlig intäkt på 12 miljoner kronor från företag som Eniro, Puma och Fortum.

- Vi har ett avtal med Göteborgs stad där de tar hela risken den här gången. Vi hoppas ändå på ett litet överskott på någon miljon genom bra biljettförsäljning, säger Lennart Karlberg, generalsekreterare på Friidrottsförbundet. 

Göteborg & Co är koordinatorn mellan näringslivet och Göteborgs kommun, och satsningen motiveras av att stärka varumärket Göteborg som ska bli en ännu större besöks- och evenemangsstad. Som en konsekvens av EM ska tillväxten i regionen gynnas. Claes Bjerkne litar till kalkylerna och är övertygad om att stadens alla krögare, hotell- och butiksägare får uppleva en strålande period.

– Vår målsättning är att det spenderas nära 800 miljoner kronor i anslutning till evenemanget. Vi baserar beräkningarna på VM i friidrott i Göteborg 1995 och VM i Helsingfors förra året, säger han.
När Göteborg var värd för friidrotts-VM 1995 drog det lokala näringslivet in 1,1 miljarder kronor.
 
Festligheterna är omfattande. Ett flertal speciella scener och restauranger byggs enbart för EM. Som exempel blir det invigning på Götaplatsen, stor pressfest på måndag och dessutom en speciell avslutning för atleterna och volontärerna. De sistnämnda är 3 000 till antalet och får för övrigt en egen matsal i idrottsanläggningen Valhalla medan 2 000 mediarepresentanter äter i Katrinelundsgymnasiet och sponsorerna i Sponsor Village.

Officiella sponsorer för EM är Telia och Vattenfall. Som internationella partners deltar Epson, Eurovision, Spar och Seiko. Bland ”officiella leverantörer” medverkar bland andra  Volvo, Eurosport, Puma, Oscar Jacobsson och Securitas.
– Vi får in 35 miljoner kronor från sponsorerna. Men räknar man in varor och tjänster överstiger värdet 50 miljoner kronor, säger Claes Bjerkne, vd för Göteborg & Co.

Evenemangsbudgeten omfattar nära 170 miljoner kronor med sponsorintäkter på just 35 miljoner och biljettförsäljningen på ca 120 miljoner kronor som de största posterna.

Götborgarna är redan igång med nästa projekt. En diskussion pågår med Svenska Fotbollförbundet om att söka fotbolls-EM 2016.

”I februari reste jag med familjen på semester. Då hade jag jobbat mer än 14 månader utan en enda ledig dag. Jag är målinriktad och gillar att anta utmaningar men i långa loppet är det inte hållbart att arbeta så”,
Med de orden vill Peja Lindholm lämna  uppdraget som vd i Östersunds fotbollsklubb.
Problemet är löst, Finnvedsvallen  en fotbollsarena igen
När IFK Värnamo har i sin ”femte hemmamatch” mot Kalmar FF den 19 maj blir det faktiskt spel på just hemmaplan, på egna Finnvedsvallen!

 

 

 

 

Eländet som bekymrat hela Fotbolls-Sverige är löst och åtgärdat 

Göteborgvarvets succé är total. Detär smått ofattbara pengar som sätts i rörelse när löparna springer i Göteborg och gynnar hela regionen. Den turistekonomiska omsättningen ökade med 215 miljoner kronor, totala skatteeffekten är över 100 miljoner kronor och folkhälsoeffekterna värderas till 460 miljoner kronor. Det visar Upplevelseinstitutets utvärdering av Varvetveckan 2023.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.