Serena Williams vann i söndags damtennisens China Open i Peking. Tävlingen hade sanslösa 585 000 dollar, motsvarande 4,4 miljoner kronor i prispengar. Det var första gången tävlingen spelades i Peking och den ses organisatoriskt som ett lätt träningspass inför OS 2008. Den här veckan har damtennisen fortsatt till Guangzhou för en turnering med 170 000 dollar, motsvarande 1,3 miljoner kronor att vinna.
Herrarnas ATP-tour har också gästat Kina, Shanghai. Turneringen vanns i fjol av Mark Philipoussis och hade i år 370 000 dollar i prispengar. Det motsvarar 3,9 miljoner kronor. Segraren kan åka hem med 52 000 dollar, eller 400 000 kronor om ni så vill.
Men samtidigt som herrtennisen drog in i Shanghai är idrottens allra största kommersiella symbol på väg därifrån. I helgen kördes nämligen den allra första Formel 1-tävlingen i Kina. För motsvarande 2,6 miljarder kronor har man byggt en supermodern racinganläggning. Shanghai har dessutom sagt ja till att betala F1-cirkusen motsvarande 30 miljoner kronor per år för att få arrangera en F1-tävling i sju år framåt!
Kina har försökt arrangera ett Formel 1-lopp tidigare men aldrig lyckats. Man ägnade nio år att försöka konstruera en anläggning nära Zhuhai utan att lyckas. Tävlingen fanns med i F1-kalendern 1998, men anläggningen blev aldrig godkänd.
- Men nu är Kina redo. Det handlar om prestige och vi vill visa världen vad Kina kan, säger Michael Dunne, chef för Automotive Resources Asia, till nyhetsbyrån Reuters.
Visst gjorde man det. 157 000 åskådare såg tävlingen i på plats i söndags, nästan lika många var där under kval- och träningsdagarna. Hundratals miljoner såg via tv Rubens Barrichello vinna och hans stallkamrat i Ferrari, Michael Schumacher både vara snabbast, bli påkörd och sedan snurra.
Anläggningen i Shanghai är ett mästerverk när det gäller design för ögat. Byggnaderna liknar inget annat i motorvärlden. Banan är en teknisk Hermann Tilke-design. Det vill säga full fart rakt fram till en kurva, tvär inbromsning och så på gasen igen igen.
Biljetterna till tävlingen var slutsålda och souvenirförsäljningen blomstrade i takt med att kineserna den här säsongen via tv kunnat se årets F1-lopp. Williams och McLaren har dessutom låtit två kinesiska racingförare testköra deras bilar för att ytterligare skapa PR kring eventet och stallet.
Men alla är ju naturligtvis inte så våldsamt imponerade som F1-cirkusen skulle vilja. Med biljettpriser upp till motsvarande 3 400 kronor så kan man väl förstå detta. Medellönen per år är i Kina 7 500 kronor. Inte heller de lokala företag som skulle vilja vara med och synas, har råd. Två som verkligen har råd är Beijing Chateau som nu sponsrar krisdrabbade stallet Jordan, samt Shanghai TV som hänger på Williams-stallet. Kostnaden för att sponsra en enda F1-tävling ligger mellan 1,5 miljoner kronor och 15 miljoner kronor. Men då kan man ju förstås äta så många snittar man vill i paddocken.
Det pratas ofta och mycket om problemen inom Formel 1. Stall som kämpar för överlevnad, att tv-intäkterna inte räcker för att driva runt verksamheten, med mera. Fakta är att F1 i fjol genererade motsvarande 6 miljarder kronor i kommersiella intäkter. F1 gjorde Bernie Ecclestone till en av Englands rikaste män. Ecclestone gjorde stallcheferna till rika män.
Men problemen började när Ecclestone efter att ha lyckats sno åt sig tv-rättigheterna i ett avtal med giltighet i 100 år (!) och sålde 75 procent av sitt bolag till ett tyskt mediabolag som senare köptes upp av Kirch. Just det, samma Kirch som gjorde konkurs och skapade kaos i sportvärlden. Kirch 75 procent av rättigheterna ägs nu av tre storbanker som vill ha större del av kakan på 6 miljarder kronor.
Problemet är bara att det vill också stallen och dess rika chefer. Det så kallade Concorde-avtalet mellan stallen , Formel 1 och det internationella bilsportförbundet, löper ut 2007. Året därpå planerar några av biltillverkarna inom F1 att starta en egen serie, GPWC, om inte villkoren för stallen förbättras. BMW, Daimler Chrysler, Fiat/Ferrari, Renault är några av tillverkarna.
- Man kan inte ha tre banker som ”ärvt” sig in i sporten. Deras intresse är bara att se till att få ut så mycket som möjligt. Investeringsviljan är noll, säger McLarens stallchef Ron Dennis till The Economist.