Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

Kärvare tider för idrotten

Köerna till alla evenemang lär avta när vi nu ska börja spara i ställer för att spendera. Foto: Andreas Hillergren, TT

 

För idrotten finns det anledning att se över grunderna för 2015 års siffror. Mitt råd är att räkna ner intäkterna nästa år med 5-10 procent.

Räntesänkningen är ingenting att jubla över. Det är det slutgiltiga beviset att vi har en ordentlig ekonomisk lågkonjunktur. För mig som är utvecklingsoptimist är det nu första gången på tio år som jag räknar med att vår bransch, upplevelseindustrin, inte kommer att växa. 

Vi håller igen med utgifterna

Att kostnaderna ökar som följd av statsbudgeten med höjda arbetsgivaravgifter och fler andra ökade skatter är en självklarhet för alla som har anställda.

Det allvarliga är dock inte höjningen av arbetsgivaravgifterna för unga med 10 procent även om idrotten drabbas på nivåer upp till en miljard som helhet. Det allvarliga är att det kommer för många tecken på att konsumenterna nu bromsar konsumtionen och den här gången även av upplevelsekonsumtion.

Förra gången det small på hösten 2008 så tvärnitade bilförsäljning, kapitalvaror och övriga investeringar för hushållen, men snabbt sänkta räntor, minskade skatter gav hushållen ökade nettointäkter som då hamnade bland upplevelsekonsumtion av typen, måste vi skjuta upp köksrenoveringen kan vi unna oss en semesterresa.

Heller ingen stimulans

Den här gången finns ingen stimulans av hushållen. Vi har tvärtom fått tydliga signaler från regeringen att nu skall vi spara mer, minska energikonsumtion, jobba mindre, inte gå på krogen. 

De konsumentindikatorer som kommit senaste veckorna visar att vi konsumenter har förstått och är beredd att anpassa oss genom ökat sparande och minskad konsumtion. Räntesänkningen blir en signal till att se om vårt hus, snarare än motsatsen.

Lågkonjunktur innebär inte att det försvinner en enda krona om nu någon trodde det. Lågkonjunktur är när vi har färre transaktioner för att vi inte tar risken att köpa saker eller tjänster. 

20 procent fler matlådor

20 procent fler matlådor, färre taxiresor, hemmafest istället för krogen, ökade amorteringar och sparande, gamla bilen får gå ett år till. Allt vi gör i vardagen som innebär att vi skjuter upp köp innebär en minskad transaktionsmängd som i sin tur slår direkt på tillväxten.

Omvärldsfaktorerna är hemska. Även om USA och England har tillväxt är det negativa utsikter som står för helheten. EU som står för 75 procent av vår export har tvärnitat. Frankrikes ekonomi kan spricka helt med konsekvenser som ingen ens försöker förstå. Ryssland-Ukraina, Mellanösterm ligger som en våt filt. Brasilien, Indien och Kina stampar. 

Finansminister Magdalena Anderssons prognos om tillväxt på 3 procent nästa år ifrågasätts. Den siffran är höjd för att budgeten skall gå ihop, ett partytrick hon lärt sig av Anders Borg som praktiserat det ofta.

Ur idrottens perspektiv

Budgeten är negativ för tillväxten och med omvärldsfaktorerna så blir utfallet sämre ändå.

En konsekvens är att de skatteintäkter Magdalena Andersson räknat med i budgeten inte kommer att uppstå till fullo. Hennes höjningar leder till ett beteende som minskar hennes intäkter. Det är slutsatsen av senaste förtroendeundersökningen, dvs svenskarnas syn på hur deras ekonomi utvecklas. Den säger att vi kommer spara istället för att konsumera.

Om nu någon tycker att jag utifrån egen politisk åsikt gnäller på regeringen så kan ni väl läsa alla krönikor de senaste fyra åren där jag ifrågasatt den dåvarande regeringens agerande. Jag kan lova att jag även kommer kritisera de kommande. 

Många stannar hemma

Jag värderar utifrån vad som är bra för idrotten och vad som är dåligt för idrotten och struntar helt i partifärg.

Långsiktigt är trenderna för upplevelsekonsumtion goda men med det ”mindset” som hushållsindikatorerna nu påvisar är risken stor att man stannar hemma några matcher till per år, struntar i att anmäla sig till en tävling och så vidare.

Den här negativa förändringen av hushållens syn på sin framtida ekonomi kommer extremt olämpligt. Vi är mitt i en förändring av inställningen till arenakonsumtion med ökade konsumentkrav på totalupplevelse, kvalitet, bekvämlighet och tidseffektivitet som medför att klubbarna behöver utveckla sina tjänster såväl som förstärka sina organisationer för att säkra intäkter. 

Färre köper biljetter

Övergången till att färre köper sin biljett och fler biljetter måste säljas är inte enkel för elitklubbarna, det ser likadant ut inom utföraridrotterna och för ungdomar finns flera andra bromsar som stökar till det.

Att våga investera i nedåtgående marknad är inte det enklaste. Min bedömning är att dock att det krävs mer arbete per såld biljett och mer systemstöd och kompetens för att få kunder. Hard core-fans som köper årskort minskar i antal eller förutsätter så stora rabatter att totalintäkten minskar. De måste ersättas med sällanbesökare för att intäkten per matchstol skall bli rätt. Det är ett nytt läge som få är förberedda på. 

Budskapet till agenter och spelare är att ”the party is over”. Lönekostnaden för spelartruppen måste ned.

Allvarligt för upplevelseindustrin

Med lite flyt så sjunker gaspriserna och rubeln än mer medan några fotbollsligor i Europa också måste bromsa. Då minskar spelarnas makt.

För att lägga lök på laxen så är behovet att förstärka eget kapital relativt omsättning alldeles för stort. Ökad förändringshastighet och påverkan från Globalisering, Urbanisering och Digitalisering ger vid handen att nivåerna måste upp. Om 20 eller 30 procent är en lämplig nivå kan diskuteras men elitlicenser med en krona i positivt eget kapital är ett skämt.

Hade varit roligare att skriva något positivt men de signaler som kommer nu är allvarligare för upplevelseindustrin till och med än de som kom när Lehman Brothers gick omkull.

Dan Persson

Efter exakt 13 månader var Brynäs tillbaka i SHL.
Den 23 mars 2023 badade Gävle i tårar sedan Malmö  skickat gästrikarna till Hockeyallsvenskan efter seger i den femte kvalmatchen.
Den 23 april 2024 förvandlades Johanneshov till ett lyckohav. Brynäs hade ”svept” Djurgården med 4-0 i matchserien och stor matchhjälte på ”Hovet” var 21-årige Oliver Tärnström,  ironiskt nog uppväxt i Stockholm och fostrad i AIK:s ungdomsled.

Politikerna i Motala torde vara nöjda. I fortsättningen slipper de tjatat om att bygga bandyhall.  De styrande har nämligen lyckats krossa elitklubben. IFK Motala ger upp platsen i Elitserien och entusiasmen i klubben försvinner. Likvideringen pågår, spelare och lämnar klubben och entusiasmen allmänt i IFK är på lägsta nivå 

SOK:s ordförande, Hans von Uthman har bestämda åsikter om framtidens eliidrott i Sverige.
Idrottsrörelsen söker ökat stöd  från både politiker och näringsliv, samt ökad förståelse för elitidrottens fördelar och utmaningar.
Bakgrunden är en rapport från  Centrum för Idrottsforskning (CIF), presenterad i Idrottens Affärer. CIF:s utredare Johan R Norberg slår fast att internationell toppidrott präglas av global kapprustning.  

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.