Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

"Den nya tiden med de nya kraven"

"Sponsrings & eventindustrin ska jobba för att få åskådarna till arenorna, oavsett om det gäller idrott, kultur eller annat. Det kan bli nog så marigt," tycker Idrotten Affärers Dan Persson. Foto: Fredrik Sandberg, Scanpix

 

4 och 5 september är det branschforum för oss som arbetar med arenor, upplevelseindustri, event och sponsring. Platsen är som vanligt i Globen (annexet).

Alla är där. Ifjol var det mycket givande där Matt Rosetti på ett fantastiskt sätt fick oss alla att förstå att en modern arena inte har någonting att göra med de vi har i Sverige på ett sådant sätt att vi förstod att Stadion och Råsunda borde jämföras med Colosseum snarare än med Friends och Tele 2 arena.

Vill veta mera

Jag ser fram emot årets event också. Kommer inte gå på allt och jag hade gärna sett mer fokus på arenaupplevelse och mindre på sponsring. Hade gärna hört Got  Event berätta om planerna på en ny superarena i Göteborg till 2021 och Stockholms stad berätta om hur länge de kommer tillåta Stadion att konkurrera om event med Tele 2 arena. Hur Malmö Arena kan omsätta så mycket mer på mat och dryck hade varit ett annat intressant ämne.

Men programmet är bra och det är svårt för att inte säga omöjligt för den som arbetar med kommersiell idrott att inte vara där och samtidigt säga sig sköta jobbet.

Vet inte om det fortfarande går att anmäla sig men det torde framgå av hemsidan.

De viktigaste trender som påverkar oss alla i den här spretiga branschen och som jag kommer att försöka lära mig mer om är som jag ser det följande:

Att bli sedd och individbehandlad.

Kollektiv likabehandling och rättvisa är ute. Individbehandling där man känner sig sedd är det nya kravet.

Ökade kvalitetskrav på fritid.

Mycket stabil trend, här är nya segment som consumer premium såväl som den vanliga publikens krav på att allt måste vara bra för att man skall lägga fritid på arenaupplevelsen något vi måste lära oss den mjuka eller hårda vägen. Handlar inte om stoppning på stolarna, handlar om mycket mycket mer.

Sociala faktorer

Vi blir mer sociala och interagerar på nya sätt. Den arena som inte kan hantera detta kommer att förlora. Man måste kunna leverera varje subcommunities krav.

Ändrad syn på tid.

Tid är inte bara sekunder. Tid är en valuta som för medelålders medelklass är högre värderad än SEK. Mängden ståpäls per minut måste upp för att vi skall komma. Valutakursen tid/kronor blir något som påverkar oss alla.

Globalisering

Svårt för Kalle att vara på Läkerol Arena och heja på sitt Brynäs om lågprisflyg, spansk kris och billig euro har gjort att han står på Los Naranjos och njuter av livet.

När arenabesökaren flyttat till den stora världen så skall vår fotbollsmatch, konsert, hockeymatch konkurrera på nya sätt. Svårt locka Nisse till Guldfågeln Arena om hans favoritlag Arsenal möter Manchester U på en stor skärm på närmaste sportsbar. Det är nya tider nu.

Det blir spännande att höra om hur citymänniskan förändras, vad digitaliseringen gör med oss och mycket mycket mer.

Vi ses på Branschforum, och jag ser fram emot att få mina fiskar varma för ditten och datten som jag skrivit om i mina krönikor.

Dan Persson

AIK Fotboll AB:s delårsrapport, perioden januari-mars 2024, är ingen munter läsning för nyvalde ordföranden Mikael Jomer, 40 år, civilekonom och operativ chef för ett medicinteknikföretag. Han kommer närmast från förtroende uppdrag i Svarta Massan, en fristående ekonomisk förening som finns i AIK:s bakgrund.

Resultatet, drift, för perioden är minus 37,5 miljoner kronor och vd Fredrik Söderberg flaggar för att spelarförsäljningar blir nödvändiga under sommarens transfer fönster.

Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering

Nej, några pengar tillbaka blir det inte för de motionslöparna som hade betalat in startavgift till Göteborgsvarvet 2021, men som sedan tvingades acceptera att Coronapandemin stoppade ett genomförande.

Göteborgs Friidrottsförbund stämdes då av Konsumentombudsmannen och Nu har två domstolar instämt i arrangörens linje – och de slipper betala tillbaka pengarna, enligt Göteborgs-Posten.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.