Proffsen vill förvandla mässområdet

Nicklas Kulti, Mikael Tillström och Magnus Norman har drivit sitt Good to Great i förhoppning om att starta en stor tennisakademi. Nu närmar de sig genombrottet. Gamla mässområdet i Sollentuna ska bli till norra Europas ledande tenniscenter.
Nicklas Kulti har avslutat ett träningspass med ungdomar vid den tennisakademi han driver tillsammans med två andra tennisproffs, Mikael Tillström och Magnus Norman.


De tre före detta tennisproffsen står bakom Good to Great och har nu tecknat en avsiktsförklaring tillsammans med Sollentuna kommun och Skanska för att omvandla delar av det gamla mässområdet i Sollentuna till norra Europas ledande tenniscenter.

Länge hoppats på tenniscenter

-  Good to Great Tennis Academy har en vision att skapa världens bästa tennisakademi och vi har jobbat under flera år för möjligheter till att etablera vårt tenniscenter, säger Nicklas Kulti som nu är mycket förväntansfull.

- Sollentuna kommun har tillsammans med Skanska presenterat en mycket spännande möjlighet där vi hoppas att vår vision kommer bli verklighet,

Akademin erbjuder ambitiösa ungdomar som valt att satsa på tennis en satsning med allt vad det innebär av träning och preparering. Kostnaderna är tänkta att ske via deras tennisklubbar eller genom privata satsningar.

Höga krav på ungdomarna

- Vi har visionen att bygga norra Europas ledande tenniscenter för utveckling av tennisspelare. Under tiden erbjuder vi en högkvalitativ mobil akademi. Vi tror att man kan komma väldigt långt med ”bana, vilja och kunskap”. 

- Kraven är högt ställda, det är hårt arbete som gäller, säger Kulti som vet av egen erfarenhet att det inte finns några genvägar.

Till dess att det fysiska centret är färdigt kommer verksamheten att bedrivas nationellt och internationellt, med Salkhallen och SALK Tennis Park som baser.

Partners i bygget

Sollentuna växer och det tidigare mässområdet är attraktiv mark som utgör en entré till staden.

- Det känns väldigt roligt att kunna återuppliva den aktivitet och rörelse som tidigare präglade området. Ett nytt idrottscenter och de verksamheter som kan komma att bedrivas där skulle innebära en mycket positiv utveckling för området, säger Thomas Ardenfors, ordförande plan- exploateringsutskottet, Sollentuna kommun.

Skanska som äger fastigheterna i mässområdet ska också blir en partner i utvecklingen av mässområdet.

-  Vi ska tillsammans med Sollentuna Kommun och Good to Great att undersöka möjligheterna för ett genomförande, säger Tobias Hindersson, affärsutvecklare, Skanska Sverige AB.

Kommunstyrelsen väntas underteckna avsiktsförklaringen på det extrainsatta sammanträdet på onsdag. Under hösten ska sedan planerna ta form och målet är att teckna ett definitivt avtal vid årsskiftet.

”I februari reste jag med familjen på semester. Då hade jag jobbat mer än 14 månader utan en enda ledig dag. Jag är målinriktad och gillar att anta utmaningar men i långa loppet är det inte hållbart att arbeta så”,
Med de orden vill Peja Lindholm lämna  uppdraget som vd i Östersunds fotbollsklubb.
Problemet är löst, Finnvedsvallen  en fotbollsarena igen
När IFK Värnamo har i sin ”femte hemmamatch” mot Kalmar FF den 19 maj blir det faktiskt spel på just hemmaplan, på egna Finnvedsvallen!

 

 

 

 

Eländet som bekymrat hela Fotbolls-Sverige är löst och åtgärdat 

Fotbollskanalen och TV4 Play. har försäkrat sig om TV-rättigheterna till Gothia Cup. Det är blir självklar succé. eftersom fotbollen från världens största ungdomsturnering ofta bjuder  på sevärda och tekniska matcher med entusiastiska spelare.

I år vill dock ödet att turneringen inleds samma dag , 14 juli, som EM-finalen spelas i Berlin

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.