Nationalarenan kvar i Solna

Sveriges nya jättearena ska ligga i Solna. För 1,8 miljarder kronor ska en anläggning stå klar 2011.Det blir inte fotbollens nya nationalarena utan också platsen för konserter och multievenemang tack vare ett skjutbart tak. Publikkapacitet vid arenaarrangemang blir cirka 50 000 åskådare ochca 20000 vid konserter.Den blivande nationalarenan
Sveriges nya jättearena ska ligga i Solna. För 1,8 miljarder kronor ska en anläggning stå klar 2011.Det blir inte fotbollens nya nationalarena utan också platsen för konserter och multievenemang tack vare ett skjutbart tak. Publikkapacitet vid arenaarrangemang blir cirka 50 000 åskådare och ca 20 000 vid konserter.

Det var vid lördagens extrainkallade ordförandekonferens som Svenska fotbollförbundet tog beslutet att satsa på en anläggning som beskrivs som Europas modernaste.

Vid Solna station och på obebyggd mark ska den nya jättearenan byggas och kompletteras med ett hotell för 250 rum och flera restauranger, samt kongress- och konferenslokaler.



Råsunda stadion används fram till invigningen 2011, sedan rivs arenan och blir platsen för bostäder, kontor och affärer. Pengar ska förbundet använda till sin insats i det nya projektet. Ca 900 miljoner kronor är utlovat, resten står övriga parter för. Solna stad, PEAB, Fabege och Jernhusen.

Projektansvarig är Stefan Holmgren som kommenterar tillkännagivandet:
- Vi kan paketera upplevelser på ett helt annat sätt än tidigare med en sådan här anläggning.

Han är i dag landets främste expert på nya anläggningar och har en bred erfarenhet, dessutom med god kännedom om vad som sker inom arenainvesteringar runt om i världen.

Allt ska alltså vara klart till 2011, räkna då med att konstgräset har utvecklats så pass att det finns även vid Solna station.



Fakta, nya  Nationalarenan
Färdigbyggd: 2010-2011

Publikkapacitet: fotboll: 50 000, konsert: 20 000-57 500  

Säsong: året runt, hela arenan är uppvärmd och har stängningsbart tak

Utformning: Planstorleken och måttet på det öppningsbara taket är 68 x 105 meter, takhöjden är 33 meter.  

Ägare och partners SvFF, Solna stad, PEAB, Fabege, Jernhusen.

Byggkostnad Cirka 1,8 miljarder kronor. 

Evenemang: landskamper, Allsvenskan, cupmatcher, cupfinaler, konserter, stora evenemang

Målsättning: Europas modernaste arena för fotboll, konserter, och stora evenemang

Första verksamhetsåret: 45 stora evenemang, 1,2 miljoner besökare.

Övriga faciliteter, hotell: 250 rum. Restauranger: Den största med plats för 2.000 gäster. Kongress- och konferenslokaler

Andra arenor
1971 byggdes Scandinavium i Göteborg, då den modernaste inomhusarenan i sitt slag.  
1989 tillkom Globen med helt nya förutsättningar.  
1997 byggde finländarna Hartwall Arena, med ett nytt kommersiellt koncept.
2000 byggdes Idrætsparken i Köpenhamn om efter nya tidens behov, bland annat med tak.
2010-2011 står den nya Nationalarenan i Solna klar.


”I februari reste jag med familjen på semester. Då hade jag jobbat mer än 14 månader utan en enda ledig dag. Jag är målinriktad och gillar att anta utmaningar men i långa loppet är det inte hållbart att arbeta så”,
Med de orden vill Peja Lindholm lämna  uppdraget som vd i Östersunds fotbollsklubb.
Problemet är löst, Finnvedsvallen  en fotbollsarena igen
När IFK Värnamo har i sin ”femte hemmamatch” mot Kalmar FF den 19 maj blir det faktiskt spel på just hemmaplan, på egna Finnvedsvallen!

 

 

 

 

Eländet som bekymrat hela Fotbolls-Sverige är löst och åtgärdat 

Göteborgvarvets succé är total. Detär smått ofattbara pengar som sätts i rörelse när löparna springer i Göteborg och gynnar hela regionen. Den turistekonomiska omsättningen ökade med 215 miljoner kronor, totala skatteeffekten är över 100 miljoner kronor och folkhälsoeffekterna värderas till 460 miljoner kronor. Det visar Upplevelseinstitutets utvärdering av Varvetveckan 2023.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.