Dubbla IT--system drabbar golfspelarna

Svenska techbolaget Sweetspot har under måndagen lämnat in ett klagomål till Konkurrensverket gällande Svenska Golfförbundets IT-system GIT. Klagomålet avser missbruk av dominerande ställning och grundas på det faktum att golfklubbarna inte själva kan välja vilket IT-system de vill använda.

- Vi ifrågasätter att det går till på det här sättet och om det verkligen är det bästa för golfens alla utövare. Det skulle vara intressant att få detta prövat, säger Sweetspots vd och grundare Henrik Ahlin.

Sweetspot lämnar in klagomål mot SGF till Konkurrensverket 

Sweetspot grundades 2017 och erbjuder golfklubbar, spelare och andra aktörer ett affärssystem som bland annat innefattar bokningsflöden med prisalgoritmer, medlemskapsmoduler baserade på spelvärden, integrerat kassasystem samt CRM-system.

Målet är att förenkla golfspelandet för alla utövare och ge golfklubbarna optimala förutsättningar för att kommersialisera sin verksamhet.

- Ett exempel är vår algoritm för dynamisk prissättning som bygger på att vissa tider är mer eftertraktade och därmed blir dyrare, medan andra tider är mindre eftertraktade och har en lägre avgift. Precis som i övriga samhället tror vi på en fri marknad där utbud och efterfrågan gäller och där såväl spelare som klubbar får maximal frihet att utöva det vi alla älskar mest – golf, säger Henrik Ahlin.

Svenska Golfförbundet (SGF) å sin sida driver i ett dotterbolag IT-systemet GIT. Det är obligatoriskt för alla medlemsklubbar att använda GIT och likaså att betala en årlig avgift för denna användning, oavsett om man så önskar/har behov eller inte.

- Vi tycker attdet är problematiskt att SGF tvingar samtliga klubbar att betala för alla tjänster som förbundet erbjuder oavsett om dessa används. Våra kunder betalar idag för Sweetspot men även för bokningssystem från golfförbundet, det blir såklart begränsande för vår tillväxt att potentiella kunder får dubbla kostnader, menar Ahlin.

SGF:s agerande förhindrar även den innovativa utveckling som golfen behöver och som Sweetspot leder. Bolaget har över tid utvecklat och erbjudit en produkt som är mer tekniskt sofistikerad och erbjuder överlägsen funktionalitet jämfört med GIT. Detta får negativa konsekvenser på såväl klubb- som konsument-/spelarnivå.

- Vi har svårt att få tillgång till rätt tekniska lösningar från SGF såsom API-kopplingar för olika tjänster. Golfförbundets starka dominerande ställning gör det utmanande för alla externa bolag som vill utveckla och innovera branschen att få tillgång till rätt tekniskt stöd. SGF har genom sitt agerande försvårat för överlägsen teknologi att komma medlemsklubbar och svenska golfspelare till godo. Ska vi verkligen ha det så? Vi ställer oss frågan om vad som är bäst för svensk golf och därför lämnar vi in ett klagomål för att få detta prövat av Konkurrensverket.

Fakta

Om Sweetspot

Sweetspot är den marknadsledande, datadrivna plattformen som hjälper golfanläggningar runt om i världen med intäktshantering och att nå sin fulla potential.

Tjänsten har idag 41 golfklubbar av totalt 450 i Sverige som kunder, vilka står för ungefär 70 av 600 banor.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

AIK Fotboll AB:s delårsrapport, perioden januari-mars 2024, är ingen munter läsning för nyvalde ordföranden Mikael Jomer, 40 år, civilekonom och operativ chef för ett medicinteknikföretag. Han kommer närmast från förtroende uppdrag i Svarta Massan, en fristående ekonomisk förening som finns i AIK:s bakgrund.

Resultatet, drift, för perioden är minus 37,5 miljoner kronor och vd Fredrik Söderberg flaggar för att spelarförsäljningar blir nödvändiga under sommarens transfer fönster.

Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering

Nej, några pengar tillbaka blir det inte för de motionslöparna som hade betalat in startavgift till Göteborgsvarvet 2021, men som sedan tvingades acceptera att Coronapandemin stoppade ett genomförande.

Göteborgs Friidrottsförbund stämdes då av Konsumentombudsmannen och Nu har två domstolar instämt i arrangörens linje – och de slipper betala tillbaka pengarna, enligt Göteborgs-Posten.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.