Vill utmana kvällspressen

En klickjätte tar nu upp kampen med dominanterna, Sportbladet och Expressen Sport. Kampen på webben intensifieras när Traveas, som driver sajten svenskafans.com, köper ytterligare sex sportsajter.
Gustaf Karling, VD Traveas, och Johan Ejermark, grundare Popa/Menmo/Everysport är överens om ett samgående.

 

Sett till räckvidd närmar sig det nya bolaget dominanterna Sportbladet och Expressen Sport på webben. Målgrupp är i det närmaste identisk för alla sajter, nämligen supportergrupper inom framför allt fotboll och ishockey, men här finns också Golfing.se.

Supportersajter

I november i fjol köpte den aktietorgsnoterade Traveas-koncernen sportsajten svenskafans.com av Stampen. Nu går bolaget vidare och blir ägare till ytterligare en grupp varumärken inom sportmedia, bland dem sajterna fotbolldirekt.se, eliteprospects.com, everysport.com och hockeysverige.se samt annonsbolaget Sportsverige AB.

Säljare är entreprenenörerna Johan Ejermark och Magnus Wide i bolaget Menmo. Affären sker i form av ett samgående där Traveas föreslås byta namn till Everysport Media Group. Menmo kommer att äga 43 procent av bolaget, medan Traveas vd och grundare Gustaf Karling kvarstår som vd.

- Sammantaget kommer den nya koncernens olika varumärken att nå över 2 miljoner unika läsare i veckan, säger Johan Ejermark.

Vill gynna mediabyråerna

Affärsidén är att ta upp kampen med kvällstidningarna om annonspengarna på webben. Men det är en bit dit. Branschledande är Sportbladet som har över 3 miljoner unika läsare per vecka i genomsnitt, enligt Kia Index.

- Målet är att bli störst i Sverige. Efter det vill vi expandera i första hand ut i Norden, där vi också ser ett par kompletterande förvärv, säger Johan Ejemark.

De förvärvade sajterna omsätter tillsammans drygt 30 miljoner kronor medan Traveas-koncernens motsvarande siffror stannade vid knappt 17 miljoner år 2014, med en förlust på 2,2 miljoner, siffror som dock inte räknar in svenskafans.com. För helåret 2015, exklusive de nu förvärvade bolagen, räknar Traveas med en omsättning på omkring 23 miljoner.

- Genom att vi nu får räckvidden på plats blir vi en mer intressant aktör för de stora annonsörerna i det här segmentet, säger Gustaf Karling.

”I februari reste jag med familjen på semester. Då hade jag jobbat mer än 14 månader utan en enda ledig dag. Jag är målinriktad och gillar att anta utmaningar men i långa loppet är det inte hållbart att arbeta så”,
Med de orden vill Peja Lindholm lämna  uppdraget som vd i Östersunds fotbollsklubb.

Skytteholms idrottsplats, grannen som s a s blev kvar när Råsunds revs, ska nu bli en fullvärdig arena med större huvudplan,  större läktare och här blir det totalt tre fullstora elvamannaplaner och en sjumannaplan. Solna stad satsar på anläggningen som blir hemmaplan för AIK:s damlag och Vasalunds herrlag och en fast plats för AIK:s akademi.Allt blir möjligttack vare en överenskommelse med företaget JM AB.

 SVT presenterar vilka kommuner som klarat kriteriet för att vara med och tävla om titeln Sveriges bästa idrottsstad 2024.  Och då framkommer att Rättvik klarar urvalet för första gången och är med sina 11 000 invånare den minsta kommun som varit med i omröstningen sedan starten 2011.  Nu får dalakommunen god marknadsföring via idrotten.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Pengar i en folkrörelse, är det förenligt, i synnerhet vid behovet av miljoner. Och, räcker de kommersiella krafterna till i vårt land?
Ledande frågor när Center for Sport and Business på Handelshögskolan hade sin partnerdag.   Framtidsfrågor utmanade de närvarande som skulle försöka ta ställning. Ämnet är gränslöst, åsikterna och svaren likaså.
Det här är helgen då trav gäller för 100 000-tals svenskar. Solvalla invaderas av entusiaster och det uppstår en mycket speciell atmosfär med spel och, tävling och den spänning som det leder till.
Närmare 1,5 miljoner svenskar samlas årligen kring travet, en sport som förknippas med gemenskap och tradition som förts vidare över generationer. Inför årets stora travhelg, Elitloppet, vill ATG dessutom rikta nytt ljus åt travets betydelse i svensk historia. 

Champions League kommer tillbaka ! Vipalay Group har lyckats i förhandlingarna och kunde på onsdagen gå ut med nyheten. Från och med i höst sänds världens största klubblagsturnering åter i Viaplays kanaler. Och det blir fler matcher än någonsin, då nya avtalet sträcker sig till och med säsongen 2026/2027. kanaler. Och det blir fler matcher än någonsin, då nya avtalet sträcker sig till och med säsongen 2026/2027. Viaplays kanaler. Och det blir fler matcher än någonsin, då nya avtalet sträcker sig till och med säsongen 2026/2027.

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.