Wiberg sponsor i Blåvitt igen

De är sams igen, Prioritet Finans och IFK Göteborg. Nils Wiberg älskar sitt Blåvitt och blir nu stjärnsponsor igen.
Gamla tröjor kommer till användning igen när Prioritet Finans återkommer. Nils Wiberg älskar sitt Blåvitt och är nu överens med IFK:s ledning. Foto: TT

 

 

Avtalet gäller under resterande del av 2015 och i ytterligare tre år. 

- Det känns naturligtvis väldigt bra att Prioritet Finans åter tar plats på bröstet på en av de vackraste av alla fotbollströjor. Även om avtalet vilar på en affärsmässig grund så är IFK Göteborg laget som jag har följt sedan jag var en liten grabb, säger Prioritet Finans vd Nils Wiberg.

Skiljs - och förenas

För ett halvår skiljdes parterna. Det var slut med utbetalningar om 7 miljoner kronor årligen. Wiberg ville ha mer att säga till om men IFK:s ledning vägrade och betonade integriteten.

- Vi har hela tiden påtalat vikten att det blir rätt framför att det behöver ske snabbt, säger 

IFK Göteborgs klubbdirektör Martin Kurzwelly i dag och avser jakten på en ny framträdande sponsor.

Det nya sponsoravtalet innehåller en fast och en prestationsbaserad del och är resultatet av en förhandling som pågått under våren i hemlighet mellan Prioritet Finans och IFK Göteborg. Denna prestationsbaserade del är kopplad till en utökade exponering i takt med framgångar.

"Samtal hela tiden"

Oenigheten då har i dag blivit till en komunikation med star försoning.

- Vi har hela tiden haft samtal och har nu kunnat enas, framhåller Wiberg.

Samarbetet inkluderar också ungdomsakademien och aktiviteterna runt Göteborgs Nya Arena i Kviberg som invigs om en dryg vecka.

- För mig som blåvit supporter är det naturligtvis roligt om klubben vinner Allsvenskan och får spela i Europa, men en inte helt oviktig del är ändå den affärsnytta vi som stjärnsponsor kan få via vårt engagemang, säger Nils Wiberg.

Nu på samma linje

Under fyra år, 2011–2014, var Prioritet Finans stjärnsponsor för IFK Göteborg. Dagens avtal innebär att samarbetet fortsätter i minst tre och ett halvt år framöver.

- Beslutet har naturligtvis stor betydelse för IFK:s framtid. Nu har vi träffat en överenskommelse som båda parter tror på och som bygger på såväl kommersiella värden som strategiskt långsiktiga riktlinjer, säger Martin Kurzwelly. 

- Tidigare i vintras valde vi att inte gå vidare på grund av affärsmässiga överväganden. Nu återupptar vi samarbetet av samma anledning.

Efter bara 10 månader på posten som ordförande för SHL-laget Leksand väljer Mats Ekelund, 69 år, att hoppa av.  Han kommer även att lämna ordförande klubban i bolagsstyrelsen.
 Årsmötet äger rum 28 juni och Ekelunds avhopp blev officiellt via valberedningens meddelande på föreningens hemsida. omval. Även Keith Karlsson, välkänd entreprenör väljer att lämna

Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering

Inom såväl idrotten som kulturen finns en frustration över att evenemang inte värderas utifrån det värde som skapas av den mångfald av evenemang som arrangeras årligen. Även om det är lätt att tänka på Eurovisionsschlagerfinalen, Göteborgsvarvet eller Taylor Swift konserter, så är evenemang inte bara de stora arrangemangen utan det stora utbudet av allehanda event över hela Sverige – en jättelik industri. Det har blivit en industri med många entreprenörer och initiativtagare, som behöver rätt förutsättningar, via nya, efterlängtade dokumentet "Event Sverige".

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.