Golfförbundet vill sälja
Under januari och februari ska förbundet, enligt golf.se, gå ut med en förfrågningsprocess för att undersöka intresset för att köpa och producera det redaktionella innehållet i Svensk Golf, på Golf.se samt Golfguiden. Förbundet har anlitat konsulten Carl Gyllfors, tidigare bland annat vd på Aftonbladet, inför en försäljning.
Bygger om
Samtidigt ska sajten golf.se att genomgå en förändring. I fortsättningen ska Svensk Golf ha ett redaktionellt innehåll på nya svenskgolf.se medan förbundets information till medlemmarna blir kvar på www.golf.se
Gunnar Håkansson, förbundets generalsekreterare, är övertygad om att ny ägare kan lyckas vid ett övertagande.
- En extern producent har större möjligheter till lönsam verksamhet.
Kostnaderna har ökat
Ett avgörande skäl till beslutet är att det har blivit allt dyrare att ge ut Svensk Golf. Texter, layout, papper, tryck, distribution, kostar allt mera samtidigt som annonsmarknaden har försämras.
- Det framtida underskottet skulle på sikt kunna äventyra förbundets övriga verksamhet.
- Nu är det dags för en professionell aktör att fortsätta utveckla tidningen i samma linje för framtiden.
1964 tog förbundet över tidningen och 2016 ska tidningen bli 70 år, är det tänkt.
Begär mycket
Förbundet begär rätt mycket av blivande köpare.
- En förutsättning för affären är att personalen bereds anställning hos den nya producenten. Det är också en förutsättning att tidningen fortsatt blir en medlemstidning enligt samma princip som tidigare, det vill säga en tidning per hushåll till medlemmar i en svensk golfklubb, säger Håkansson.
Mest lästa just nu
Politikerna i Motala torde vara nöjda. I fortsättningen slipper de tjatat om att bygga bandyhall. De styrande har nämligen lyckats krossa elitklubben. IFK Motala ger upp platsen i Elitserien och entusiasmen i klubben försvinner. Likvideringen pågår, spelare och lämnar klubben och entusiasmen allmänt i IFK är på lägsta nivå
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.