Olofsson satsar med världsstjärnorna

Det gicks sisådär i Barcelona. Nu är Zlatan Ibrahimovic och Lionel Messi lagkompisar igen och troligen ska det gå bättre den här gången.
Dan Olofsson står bakom idén med appen Mikz där nu fotbollsstjärnorna Zlatan Ibrahimovic och Lionel Messi finns med. Foto: TT

 

Dan Olofsson har värvat Lionel Messi till samma app där Zlatan Ibrahimovic hör hemma sedan i fjol. Alltså till Mikz, där Zlatan kontinuerligt berättar om sitt liv på och utanför planen.

250 följare till Zlatan

Nu får Lionel Messi också en egen kanal just på Mikz. Det krävs en skånsk miljardär för det. Dan Olofsson har onekligen lyckats med en spektakulär värvning.

"Det var inte via Zlatan Ibrahimovic som Messi valde Mikz. Men det var så klart avgörande att han redan fanns med", säger Olofsson till Dagens Industri där Olofsson har valt att presentera nyheten.

Zlatan Ibrahimovic har ca 250 000 följare. Det är här han vill skapa ett umgänge med sina fans.

Messi inte lika öppen

Messi blir inte lika offentlig, men enligt Mikz vd Christer Björk ska han ändå leverera unikt material, inte minst vid kommande VM.

Björk deltog tillsammans med Messi vid en presentation av satsningen i Barcelona på torsdagen. 

”Vi börjar nu med Messi-länderna Argentina och Spanien, men han har också en internationell storpublik precis som Zlatan Ibrahimovic”, säger Björn till DI.

Mikz finns i dag i Sverige och sedan en kort tid i Frankrike och Syafrika, men under det närmaste året ska appen lanseras i 15 länder.

Mångmiljonaffär

Affärsidén bakom Mikz är att locka besökare till företag som synas tillsammans med superstjärnorna. Antingen får Mikz 1 krona per följare och månad, eller 4 kronor per klick. 

För närvarande är 450 betalande företag knutna till appen, bland dem finns Burger King, och Intersport.

Zlatan har en fast ersättning för sin medverkan medan Messi har en modell där Mikz tar 40 procent, deras säljpartner också 40 procent och 20 procent tillfaller honom själv.

Dan Olofsson, som har skapat sin förmögenhet via olika It-bolag, vill varken bekräfta uppgifterna om att appen förlorat uppemot 75 miljoner hittills. Olofsson tycker att det är omöjligt att förutse när Mikz går med vinst.

AIK Fotboll AB:s delårsrapport, perioden januari-mars 2024, är ingen munter läsning för nyvalde ordföranden Mikael Jomer, 40 år, civilekonom och operativ chef för ett medicinteknikföretag. Han kommer närmast från förtroende uppdrag i Svarta Massan, en fristående ekonomisk förening som finns i AIK:s bakgrund.

Resultatet, drift, för perioden är minus 37,5 miljoner kronor och vd Fredrik Söderberg flaggar för att spelarförsäljningar blir nödvändiga under sommarens transfer fönster.

Politikerna i Motala torde vara nöjda. I fortsättningen slipper de tjatat om att bygga bandyhall.  De styrande har nämligen lyckats krossa elitklubben. IFK Motala ger upp platsen i Elitserien och entusiasmen i klubben försvinner. Likvideringen pågår, spelare och lämnar klubben och entusiasmen allmänt i IFK är på lägsta nivå 

Det ideella engagemanget är ännu närvarande i svensk idrott. 
-Ja, i varje fall vad gäller orientering, utan alla frivilliga krafter vore den här tävlingen dödsdömd.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.