Konkurrenter går samman
Det här är två företag som har anlitats av förbund och företag för att dokumentera olika typer av arrangemang, typ antalet besökare, deras värderingar, deras konsumtion m m.
- Vi har arbetat parallellt inom branschen i många år och ser stora fördelar av att samordna vårt erbjudande. En sammanslagning ger en direkt effekt i form av större resurser som ska användas till att fortsätta utveckla mätmetoder anpassade till den moderna arenans olika mötesplatser med målgruppen, säger Peter Viklund, vd Sponsor Insight.
Bägge bolagen har idag helt unika databaser där Sponsor Insight är ensamma om att ha mångårig information om mediebilden för olika rättigheter och varumärken. Rubin Research har fokuserat på evenemangsupplevelser och har byggt upp en helt unik databas som idag används som benchmark av många evenemang och sponsorer.
- Vi kompletterar varandra exceptionellt bra. Sponsor Insight är marknadsledande inom medieanalys och är starka på undersökningar inom sponsring, med fokus på idrottens förbund och ligor. Rubin Research är marknadsledande på evenemangsundersökningar inom sport, musik och underhållning, säger Fredrik Rubin VD på Rubin Research.
Under 2013 kommer Rubin Research fortsätta att agera som eget varumärke inom Sponsor Insight.
I samband med förvärvet har det nya bolaget flyttat från kontoret vid Råsunda stadion till nya lokaler vid Globen.
Mest lästa just nu
Göteborgvarvets succé är total. Detär smått ofattbara pengar som sätts i rörelse när löparna springer i Göteborg och gynnar hela regionen. Den turistekonomiska omsättningen ökade med 215 miljoner kronor, totala skatteeffekten är över 100 miljoner kronor och folkhälsoeffekterna värderas till 460 miljoner kronor. Det visar Upplevelseinstitutets utvärdering av Varvetveckan 2023.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.