Fansen i annorlunda reklamsatsning

Idén kom från Spanien och nu blir IFK Norrköping först bland de svenska elitklubbarna. Supportrarna ska få plats på de allsvenska spelarnas tröjor. Ja, med små foton som tillsammans utgör numret på ryggen.
Först ut att få fansens ansikten på ryggen är Martin Smedberg Dalence, och när hans tröjnummer är fyllt får fansen rösta via Facebook på vilken spelare som står på tur.


IFK Norrköping arbetar vidare med att öka engagemanget hos fansen och låter nu alltså supportrarna få möjlighet att synas med bild i favoritlagets tröjnummer.

Ska vara folkets lag

Sedan två år arbetar klubben tillsammans med Jerhammar & Co Reklambyrå med visionen ”Folkets lag”. Nu tar man ytterligare ett steg i förverkligandet av den visionen.

- IFK Norrköping är folkets lag – på riktigt. Och nu fårfansen chansen att synas på idolen i favoritlaget. Folkligare än så blir det väl inte? Kampanjen Folkets lag är resultatet av IFKs målsättning att öka spelarnas popularitet ute hos folket, säger Krister Eriksson, klubbdirektör för IFK Norrköping.

- Vi vill förbättra upplevelsen på Nya Parken och öka engagemanget hos vår publik

249 kr för en bild

Först till kvarn gäller när kampanjen drar igång vecka 3 i såväl sociala som tryckta medier. Totalt kommer det att finnas cirka 700 bildplatser på tröjorna i startelvan.

Köper platsen gör fansen via en nyutvecklad Facebook-app med betalfunktion och det kostar 249 kronor att få en bild.

- Tanken är att sälja bildplatser på en tröja i taget. Vi börjar med Martin Smedberg Dalence vecka 3, och när Martins tröjnummer är fyllt så är det fansen som via Facebook avgör vilken spelare som står på tur.

- På så vis involverar vi fansen via sociala medier och får igång en nätsnackis bland supportrarna där IFK:s varumärke står i centrum. Dessutom gör vi det på en prisnivå där alla har råd att delta, förklarar Magnus Hollwin, vd på Jerhammar & Co Reklambyrå.

IFK kan redovisa nära 25 procent fler sålda säsongskort jämfört med i fjol och siktet är inställt på 4000 sålda innan premiären. 

AIK Fotboll AB:s delårsrapport, perioden januari-mars 2024, är ingen munter läsning för nyvalde ordföranden Mikael Jomer, 40 år, civilekonom och operativ chef för ett medicinteknikföretag. Han kommer närmast från förtroende uppdrag i Svarta Massan, en fristående ekonomisk förening som finns i AIK:s bakgrund.

Resultatet, drift, för perioden är minus 37,5 miljoner kronor och vd Fredrik Söderberg flaggar för att spelarförsäljningar blir nödvändiga under sommarens transfer fönster.

Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering

Nej, några pengar tillbaka blir det inte för de motionslöparna som hade betalat in startavgift till Göteborgsvarvet 2021, men som sedan tvingades acceptera att Coronapandemin stoppade ett genomförande.

Göteborgs Friidrottsförbund stämdes då av Konsumentombudsmannen och Nu har två domstolar instämt i arrangörens linje – och de slipper betala tillbaka pengarna, enligt Göteborgs-Posten.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.