Så ska en kommun få PR via elit
Efter två års samarbete mellan tio elitklubbar, Uppsala kommun och Upplands Idrottsförbund fördjupas samarbetet ytterligare. I en styrgrupp ska strategiska frågor för elitidrottens framtid inom Uppsala kommun upp till diskussion och beslut.
Hittar också partners
I tätt samarbete med Elitidrottsstaden fortsätter Upsala nya Tidning som mediapartner och NCC som en stark näringslivsaktör.
Från att Uppsalas namn syntes på alla klubbtröjorna, vidareutvecklas samarbetet ytterligare med elitklubbarna, IK Sirius Fotboll, IK Sirius Bandy, IK Sirius Innebandy, Almtuna IS, Uppsala Basket herr, Storvreta IBK, Fyrisfjädern, Danmark- Sirius Dam FF, FBC Uppsala Dam, Sallén Basket Dam.
Syftet är att genom samverkan skapa och etablera Uppsala som Sveriges Elitidrottsstad, främja elitidrotten och utveckla elitjuniorverksamhet inom Uppsala kommun.
Sikta mot stjärnorna
- Vi ser oerhört positivt på det strategiskt fördjupade samarbetet vi lyckats skapa med elitklubbarna. Genom Elitidrottsstaden har vi en naturlig diskussionsplattform för strategiska frågor där Uppsala kommun är inblandade såsom t.ex. utvecklings- och arenafrågor, säger Cecilia Forss. Uppsalas kommunalråd.
I projektet finns tydliga mål och roller för olika arbetsgrupper med fokus på sport & individ, organisation & support och marknad & försäljningsfrågor.
Här inkluderas också utveckling av elitsatsning inom ungdoms och juniorverksamhet för att säkra och bygga ut återväxten för klubbarna och få fler ungdomar som satsar och trivs med elitidrott.
Mest lästa just nu
Politikerna i Motala torde vara nöjda. I fortsättningen slipper de tjatat om att bygga bandyhall. De styrande har nämligen lyckats krossa elitklubben. IFK Motala ger upp platsen i Elitserien och entusiasmen i klubben försvinner. Likvideringen pågår, spelare och lämnar klubben och entusiasmen allmänt i IFK är på lägsta nivå
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.