RF satsar på reklamkampanj

RF satsar via en reklamkampanj på att etablera varumärket Svensk Idrott. Målsättningen är att skapa kännedom om värderingar och lyfta fram prestationer, kämpaglöd och det enorma engagemanget i landets 20 000 föreningar.

Varje dag, året runt, uträttas stora små bragder av svensk idrotts medlemmar, menar RF:s ordförande Karin Mattsson Weijber och anger en rad exempel:

- Det är allt från föräldrar som frostiga morgnar till sena kvällar skjutsar sina barn till träning, tävling eller match, materialare som tvättar en mängd matchtröjor, tränare som med engagemang ger barn och ungdomar möjlighet att utvecklas, vaktmästare som lagar och fixar, styrelsen som brottas med både problem och möjligheter, till idrottarens egen vilja att hela tiden utmana sig själv.

Nu vill RF ännu tydligare betona sin värdegrund - demokrati och delaktighet, glädje och gemenskap, rent spel och allas rätt att vara med.

Svensk Idrott är samlingsnamnet för specialidrottsförbund, föreningar och mer än tre miljoner medlemmar. Bakgrunden till att försöka etablera varumärket Svensk Idrott är ett beslut från Riksidrottsförbundets stämma 2009.

- Stämman beslutade att Svensk Idrott ska vara det samlingsnamn vi ska använda när vi vill tala med en enad röst och agera gemensamt i viktiga frågor som rör hela idrottsrörelsen, säger Karin Mattsson Weijber, ordförande i Riksidrottsförbundet.

Lanseringen kommer att gå brett i TV och print samt integreras med en webbplats www.svenskidrott.se.

Efter exakt 13 månader var Brynäs tillbaka i SHL.
Den 23 mars 2023 badade Gävle i tårar sedan Malmö  skickat gästrikarna till Hockeyallsvenskan efter seger i den femte kvalmatchen.
Den 23 april 2024 förvandlades Johanneshov till ett lyckohav. Brynäs hade ”svept” Djurgården med 4-0 i matchserien och stor matchhjälte på ”Hovet” var 21-årige Oliver Tärnström,  ironiskt nog uppväxt i Stockholm och fostrad i AIK:s ungdomsled.

Politikerna i Motala torde vara nöjda. I fortsättningen slipper de tjatat om att bygga bandyhall.  De styrande har nämligen lyckats krossa elitklubben. IFK Motala ger upp platsen i Elitserien och entusiasmen i klubben försvinner. Likvideringen pågår, spelare och lämnar klubben och entusiasmen allmänt i IFK är på lägsta nivå 

SOK:s ordförande, Hans von Uthman har bestämda åsikter om framtidens eliidrott i Sverige.
Idrottsrörelsen söker ökat stöd  från både politiker och näringsliv, samt ökad förståelse för elitidrottens fördelar och utmaningar.
Bakgrunden är en rapport från  Centrum för Idrottsforskning (CIF), presenterad i Idrottens Affärer. CIF:s utredare Johan R Norberg slår fast att internationell toppidrott präglas av global kapprustning.  

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.