Allsvensk premiär som gav PR

Över 91 000 människor såg premiäromgången av allsvenskan. Det innebar en succé för beprövade elitklubbar som behöver all tänkbar framgång efter dystra ekonomiska rapporter och publiktapp i fjol.

43 000 fler åskådare jämfört med premiären 2010 ger allsvenskan en skjuts från start. Och fotbollsfolket tar varje tillfälle som erbjuds för att både få PR och gjuta mot i varandra.

Här är förklaringarna

Nu finns det bakomvarande förklaringar – en senare start och därmed bättre väder och åtminstone delvis bättre planer, men framför allt ett stockholmsderby som lockade 30 000 besökare. Minns bara i fjol när Djurgården tvingades spela inför tomma läktare.

Nu var inte derbyt den höjdare många längtade efter, men i flera av de andra matcherna, som IFK Göteborg- Örebro och Trelleborg-Malmö FF bjöds på högre kvalité.

- En bra start, och vi tror att våra gemensamma publikåtgärder kommer att betyda en förbättring totalt 2011, säger Lars-Åke Lagrell, SvFF:s ordförande.

- Vi har tillsammans med SEF satsat stora resurser och pengar på publikdragande effekter bland annat via återinförd publikbonus, betonar Lagrell.

Klubbarna vill tro på en vändning

48 000 i fjol blev nu till 91 000 åskådare. Det är precis vad svensk elitfotboll behöver för att vända den nedåtgående trenden.

Dessutom har Sveriges radio gjort en undersökning där det framkommer att inte mindre än 80 procent av de allsvenska föreningarna ser ljusare på årets ekonomiska förutsättningar.

Tilltron inför framtiden är avgörande. I färskt minne finns ekonomiska förluster – som Malmö FF som trots mästertiteln förlorade 33 miljoner kronor. Halmstad, AIK, Djurgården, Kalmar och Gefle tappade också miljoner.

Sponsorerna återvänder

Sponsorer och publik svek i fjol och därtill avstannade all spelarförsäljning till utlandet och på det viset försvann de miljonintäkterna.

Nu vill klubbarna tro och tycker sig ha anledning att vänta sig bättre utdelning. Resultatet av genomförda besparingar, bättre publiksiffror och ljusare spelarmarknad lappa ska ihop kassaskrinet lite varstans.

Dessutom räknar 93 procent av klubbarna med att sponsorerna ska öka i antal och belopp. Många rapportera positiva svar när företagen uppvaktas. Med en framgångsvind vill fotbolls-Sverige skissa på fler och bättre sponsoravtal. I vissa fall så bra som upp till 25 procent utvecklade sponsorkontrakt.

Lars-Christer Olsson, före detta vd för UEFA och främste kandidat till ny styrelseordföranden när Lars-Åke Lagrell avgår, tro att det finns ett nytänkande hos elitföreningarna:

- Driver man en klubb som ett bolag ska man göra vinst i bolaget och inte bränna dem på eftermiddagen när man tjänat dem på förmiddagen.

Efter exakt 13 månader var Brynäs tillbaka i SHL.
Den 23 mars 2023 badade Gävle i tårar sedan Malmö  skickat gästrikarna till Hockeyallsvenskan efter seger i den femte kvalmatchen.
Den 23 april 2024 förvandlades Johanneshov till ett lyckohav. Brynäs hade ”svept” Djurgården med 4-0 i matchserien och stor matchhjälte på ”Hovet” var 21-årige Oliver Tärnström,  ironiskt nog uppväxt i Stockholm och fostrad i AIK:s ungdomsled.

Politikerna i Motala torde vara nöjda. I fortsättningen slipper de tjatat om att bygga bandyhall.  De styrande har nämligen lyckats krossa elitklubben. IFK Motala ger upp platsen i Elitserien och entusiasmen i klubben försvinner. Likvideringen pågår, spelare och lämnar klubben och entusiasmen allmänt i IFK är på lägsta nivå 

SOK:s ordförande, Hans von Uthman har bestämda åsikter om framtidens eliidrott i Sverige.
Idrottsrörelsen söker ökat stöd  från både politiker och näringsliv, samt ökad förståelse för elitidrottens fördelar och utmaningar.
Bakgrunden är en rapport från  Centrum för Idrottsforskning (CIF), presenterad i Idrottens Affärer. CIF:s utredare Johan R Norberg slår fast att internationell toppidrott präglas av global kapprustning.  

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.