Kvinnornas golftidning satsar

Med ny chefredaktör storsatsar golftidningen Red Tee, bland annat genom att lyfta fram fler kvinnliga entreprenörer i tidningen. Ett utökat samarbete med Sveriges golfklubbar ska ge nya prenumeranter och dubbla upplagan.

Golftidningen Red Tee har funnits sedan 2004 och förra året fick tidningen en ny chefredaktör, Lille-Ba Richthoff. Under 2011 sker en nysatsning med ny form och vässat innehåll. Dessutom utökas samarbetet med Sveriges golfklubbar för att få värva nya prenumeranter. 

Golfkvinnor är mer aktiva

- Red Tee skiljer sig från andra golftidningar då den enbart vänder sig till kvinnor, ja, alla som gillar att spela golf. Vi vet att våra läsare är mer aktiva i sin livsstil än genomsnittet, har stark ekonomi och reser mycket. Vi försöker självklart anpassa innehållet efter vår målgrupp, förklarar chefredaktör Lille-Ba Richthoff.

Förlaget La Prensa ger ut Red Tee fyra gånger om året och har i dagsläget en upplaga på 10 000 exemplar. Målet är att öka upplagan till 20 000 före årets slut. Tidningens annonsörer består av aktörer inom till exempel golfresor, golfkläder, utrustning, skönhet och hälsa.

I varje nummer får läsaren ta del av artiklar om mode, både på och utanför banan, spa-anläggningar, resereportage, utrustning och instruktionstips. 

Vill hitta kvinnliga entreprenörer

- Vi ska lyfta fram fler kvinnliga entreprenörer. Dessutom kommer vi att ha en ny mat- och dryckessektion samt fler artiklar om personlig träning. Vi hoppas och tror att vi ska kunna få 50 procent av alla golfande kvinnor som prenumeranter och läsare.

Tidningen ska också arrangera en partävling för endast kvinnor. Red Tee Trophy, som arrangeras i samarbete med nätverket Tee4TwoGolf, spelas under sommaren på 15 olika kvalplatser i Sverige och avslutas med en gemensam final. 

- Efter att ha varit chefredaktör i snart ett år känner jag att jag har fått ett bra grepp om tidningen och nu kan jag fokusera på att utveckla den så att den blir ännu bättre. Vi som arbetar med Red Tee har ambitionen att lägga grunden för att damgolfen ska öka, säger Lille-Ba Richthoff.

 

AIK Fotboll AB:s delårsrapport, perioden januari-mars 2024, är ingen munter läsning för nyvalde ordföranden Mikael Jomer, 40 år, civilekonom och operativ chef för ett medicinteknikföretag. Han kommer närmast från förtroende uppdrag i Svarta Massan, en fristående ekonomisk förening som finns i AIK:s bakgrund.

Resultatet, drift, för perioden är minus 37,5 miljoner kronor och vd Fredrik Söderberg flaggar för att spelarförsäljningar blir nödvändiga under sommarens transfer fönster.

Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering

Nej, några pengar tillbaka blir det inte för de motionslöparna som hade betalat in startavgift till Göteborgsvarvet 2021, men som sedan tvingades acceptera att Coronapandemin stoppade ett genomförande.

Göteborgs Friidrottsförbund stämdes då av Konsumentombudsmannen och Nu har två domstolar instämt i arrangörens linje – och de slipper betala tillbaka pengarna, enligt Göteborgs-Posten.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.