Zlatan kommer med en självbiografi

Sedan Mika Lepistö engagerades som Zlatan Ibrahimovics egen varumärkesexpert har han genomgått en remarkabel förändring. Ödmjukhet i (nästan) alla sammanhang har blivit ett signum för stjärnan. Ett kommande steg i den personliga utvecklingen är att ge ut en egen bok.

Nu avslöjas att författaren David Lagercrantz har sagt ja till erbjudandet att hjälpa Zlatan med en självbiografi. David Lagercrantz varken får eller vill säga något om sitt uppdrag.

Gestalta största stjärnan

Han är en hyllad skribent och har tidigare genomfört ett liknande bokprojekt med Göran Kropp.

43-årige Lagercrantz står inför uppgiften att gestalta svensk fotbolls främste spelare någonsin, en person med unika egenskaper både på och vid sidan av planen. En lika charmig som nyckfull man som berör alla, på ett eller annat sätt.

Det har skrivits flera böcker om Zlatan, men inte någon med honom själv som delaktig. En roll i tillkomsten av den första självbiografin har Mika Lepistö.

I all kontakt med media förnekas kännedomen om en kommande bok. Hans svar är lite roande:

- Vi har inga kommentarer om sådant.

"Ingen hemligt, men..."

Är det så hemligt?
- Det är ingen hemlighet, det är bara inget jag kommenterar, säger Lepistö.

Oavsett vilket är det uppenbarligen så att Zlatan är tilltalad av tanken att få berätta med egna ord om sin karriär och sin person. Och vem vill inte läsa det…

Mika Lepistö tog i hand med Zlatran Ibrahimovic i mars 2010, de var överens om att ett samarbete. Exakt hur de blev ett team har inte framkommit, men kontakter och tips ledde till en första träff och sedermera en överenskommelse.

Uppgiften att rådge honom

Mika Lepistö hade just startat byrån The Perfect Brands och i ett pressmeddelande framkom nyheten att han var nybliven global varumärkesexpert för Zlatan Ibrahimovic. Sedan dess har byråns Victoria Egler fått samma roll för Zlatans sambo, Helena Seger.

- Zlatan Ibrahimovic är det största varumärket inom svensk idrott och bland de tio största inom internationell fotboll. Det känns otroligt roligt och inspirerande att jobba med ett så intressant varumärke.

- Min roll blir att rådge honom att göra rätt saker utanför fotbollsplanen, sa Lepistö när nyheten blev känd.

Journalister på gruppresa

I ungefär ett år har samarbetet pågått och resultatet visar sig på olika sätt, men framför allt har Zlatan blivit mera tillgänglig och öppen. Han har slutit fred med Aftonbladet, han tar emot svensk press i Milano, ja, rena gruppbesöken har anordnats, visar en allmänt mera öppen attityd och medverkar också vid olika evenemang.

Dvs han bygger ett positivt varumärke. Nu är det dags för en bok där han själv berättar om vem han är egentligen.

Thomas Ejderhov

Fotnot: andra böcker med Zlatan i en huvudroll:
"I huvudet på Zlatan Ibrahimovic" av Simon Bank (2005)
"Zlatans röda skor" av Åke Stolt (2007)
"Zlatan är Zlatan" av Jennifer Wegerup och Petter Karlsson (2008)
"Lill-Zlatan och morbror raring" av Pija Lindenbaum (2010) (Barnbok)

”I februari reste jag med familjen på semester. Då hade jag jobbat mer än 14 månader utan en enda ledig dag. Jag är målinriktad och gillar att anta utmaningar men i långa loppet är det inte hållbart att arbeta så”,
Med de orden vill Peja Lindholm lämna  uppdraget som vd i Östersunds fotbollsklubb.
Problemet är löst, Finnvedsvallen  en fotbollsarena igen
När IFK Värnamo har i sin ”femte hemmamatch” mot Kalmar FF den 19 maj blir det faktiskt spel på just hemmaplan, på egna Finnvedsvallen!

 

 

 

 

Eländet som bekymrat hela Fotbolls-Sverige är löst och åtgärdat 

Göteborgvarvets succé är total. Detär smått ofattbara pengar som sätts i rörelse när löparna springer i Göteborg och gynnar hela regionen. Den turistekonomiska omsättningen ökade med 215 miljoner kronor, totala skatteeffekten är över 100 miljoner kronor och folkhälsoeffekterna värderas till 460 miljoner kronor. Det visar Upplevelseinstitutets utvärdering av Varvetveckan 2023.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.