Guardiola skänker del av sin lön

I FC Barcelona finns det en mycket stark tradition att klubben och spelare stödjer välgörande ändamål. Tränare, Pep Guardiola, tar nu initiativ till god PR veckan efter nyheten att tillåta tröjreklam.

Enligt den spanska tidningen Sport är det en rekommendation till spelare och tränare att tänka på behövande och de uppmanas att skänka en procent av sin lön. Pep Guardiola är först och ger 0,5 procent av sin lön till en gemensam donationskassa och ytterligare 0,5 procent till före detta spelare.

Besöka sjukhus

Nu väntas ledare och spelare på flera nivåer i klubben att göra som Guardiola och dessutom ska stjärnorna göra besök på olika sjukhus i Katalonien för att ge presenter till sjuka barn.

Det här sker en dryg vecka efter att FC Barcelona tvingades medge att den ekonomiska situationen är sådan att en tradition 111 år tillbaka att inte sälja tröjreklam måste brytas.

Från nästa säsong finns logon för Qatar Foundation tillsammans med Unicef på bröstet på spelartröjorna – en affär som ger katalanerna nästan 275 miljoner kronor om året.

30 miljoner euro per år

Klubben som tidigare har skänkt pengar till Unicef, vars logo har haft en särställning på tröjorna, ska nu bereda plats för Qatar Foundation.

- Barcelona är obestridligt det ledande varumärket i världsfotbollen, betonade klubbens ekonomiska vicepresident, Javier Faus, enligt AP, uppenbart nöjd med affären.

Avtalet kommer att nå ett totalt värde på 170 miljoner euro med en löptid på fem år (fram till 2016). Klubben får 30 miljoner euro per år, plus en avgift på 15 miljoner euro redan under 2010/11 för rättigheterna till handel och ytterligare 5 miljoner i bonus.

En förlust om 700 miljoner

Den Qatar Foundation är en ideell institution, grundad 1995 av emiren av Qatar shejk Hamad Bin Khalifa Al Thani, med arbetsområden som undervisning, vetenskaplig och teknisk forskning. Just den verksamheten innebar att det var lättare att motivera beslutet i FC Barcelona.

Samarbetet mellan Barcelona och Qatar är etablerat sedan tidigare. Tränaren Pep Guardiola hjälpte exempelvis till i kampanjen för att få VM 2022.

Kontraktet med Unicef går ut nästa år, men enligt Javier Faus vill klubben kombinera sponsorerna även i framtiden.

FC Barcelona noterade en förlust på över 700 miljoner kronor efter förra säsongen och pengarna betyder oerhört mycket för att förbättra ekonomin.

Världens ledande klubbar

Rankning av sponsring på tröjor (klubb, sponsor, årligt belopp):
1. FC Barcelona, Qatar Foundation - 30 miljoner euro
2. Real Madrid CF, Bwin - 25 miljoner euro
3. FC Bayern München,  T-Home - 25 miljoner euro
4. Manchester United, Aon Corporation - £ 20 miljoner euro (24 miljoner)
5. Liverpool FC, Standard Chartered - £ 20 miljoner euro (24 miljoner)
6. Chelsea FC, Samsung - £ 12 miljoner (14 miljoner euro)
7. FC Schalke 04, Gazprom - 12 miljoner Euro

”I februari reste jag med familjen på semester. Då hade jag jobbat mer än 14 månader utan en enda ledig dag. Jag är målinriktad och gillar att anta utmaningar men i långa loppet är det inte hållbart att arbeta så”,
Med de orden vill Peja Lindholm lämna  uppdraget som vd i Östersunds fotbollsklubb.
Problemet är löst, Finnvedsvallen  en fotbollsarena igen
När IFK Värnamo har i sin ”femte hemmamatch” mot Kalmar FF den 19 maj blir det faktiskt spel på just hemmaplan, på egna Finnvedsvallen!

 

 

 

 

Eländet som bekymrat hela Fotbolls-Sverige är löst och åtgärdat 

Om man kan och vill tro på artificiell intelligens tar USA, Kanada och Sverige topplaceringarna vid ishockey-VM. Artificiell intelligens kan mycket väl gissa rätt, eftersom den redan lyckades förutspå det finska mästerskapet i hockey, som slutspelades för några veckor sedan.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.