Guardiola skänker del av sin lön
Enligt den spanska tidningen Sport är det en rekommendation till spelare och tränare att tänka på behövande och de uppmanas att skänka en procent av sin lön. Pep Guardiola är först och ger 0,5 procent av sin lön till en gemensam donationskassa och ytterligare 0,5 procent till före detta spelare.
Besöka sjukhus
Nu väntas ledare och spelare på flera nivåer i klubben att göra som Guardiola och dessutom ska stjärnorna göra besök på olika sjukhus i Katalonien för att ge presenter till sjuka barn.
Det här sker en dryg vecka efter att FC Barcelona tvingades medge att den ekonomiska situationen är sådan att en tradition 111 år tillbaka att inte sälja tröjreklam måste brytas.
Från nästa säsong finns logon för Qatar Foundation tillsammans med Unicef på bröstet på spelartröjorna – en affär som ger katalanerna nästan 275 miljoner kronor om året.
30 miljoner euro per år
Klubben som tidigare har skänkt pengar till Unicef, vars logo har haft en särställning på tröjorna, ska nu bereda plats för Qatar Foundation.
- Barcelona är obestridligt det ledande varumärket i världsfotbollen, betonade klubbens ekonomiska vicepresident, Javier Faus, enligt AP, uppenbart nöjd med affären.
Avtalet kommer att nå ett totalt värde på 170 miljoner euro med en löptid på fem år (fram till 2016). Klubben får 30 miljoner euro per år, plus en avgift på 15 miljoner euro redan under 2010/11 för rättigheterna till handel och ytterligare 5 miljoner i bonus.
En förlust om 700 miljoner
Den Qatar Foundation är en ideell institution, grundad 1995 av emiren av Qatar shejk Hamad Bin Khalifa Al Thani, med arbetsområden som undervisning, vetenskaplig och teknisk forskning. Just den verksamheten innebar att det var lättare att motivera beslutet i FC Barcelona.
Samarbetet mellan Barcelona och Qatar är etablerat sedan tidigare. Tränaren Pep Guardiola hjälpte exempelvis till i kampanjen för att få VM 2022.
Kontraktet med Unicef går ut nästa år, men enligt Javier Faus vill klubben kombinera sponsorerna även i framtiden.
FC Barcelona noterade en förlust på över 700 miljoner kronor efter förra säsongen och pengarna betyder oerhört mycket för att förbättra ekonomin.
Världens ledande klubbar
Rankning av sponsring på tröjor (klubb, sponsor, årligt belopp):
1. FC Barcelona, Qatar Foundation - 30 miljoner euro
2. Real Madrid CF, Bwin - 25 miljoner euro
3. FC Bayern München, T-Home - 25 miljoner euro
4. Manchester United, Aon Corporation - £ 20 miljoner euro (24 miljoner)
5. Liverpool FC, Standard Chartered - £ 20 miljoner euro (24 miljoner)
6. Chelsea FC, Samsung - £ 12 miljoner (14 miljoner euro)
7. FC Schalke 04, Gazprom - 12 miljoner Euro
Mest lästa just nu
Om man kan och vill tro på artificiell intelligens tar USA, Kanada och Sverige topplaceringarna vid ishockey-VM. Artificiell intelligens kan mycket väl gissa rätt, eftersom den redan lyckades förutspå det finska mästerskapet i hockey, som slutspelades för några veckor sedan.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.