Klubbarna bakom mångmiljonindustrin

2 000 tjejer sprang den första Tjejmilen 1984. I den 27:e upplagan deltar 28 000 deltagare från 22 nationer. Hässelby och Spårvägen som drar in miljoner från Stockholm Marathon har fått ytterligare ett mångmiljonevenemang.

Tack vare Stockholm Marathon och Tjejmilen har Hässelby och Spårvägen en ekonomi som andra föreningar avundas. Hässelby har exempelvis kunnat investera över 4 miljoner kronor i bättre träningsmöjligheter på Hässelby IP.

- Det måste vara möjligt att samla alla kvinnor i ett lopp, tyckte några friidrottsledare i början på 80-talet.

Tre år senare tog man beslutet att starta Tjejmilen. Hässelby och Spårvägen hade kunskap från Stockholm Marathon och framsynta ledare såg hur allt flera tjejer använde löpning i sitt motionerande.

Så lockades tjejerna

Arrangörsklubbarna satsade intensivt på marknadsföringen inför premiärloppet 1984. Det stod klart att målgruppen bestod av tjejer som inte tävlade och inte heller var så särskilt intresserade av idrott och resultat, mer av sitt eget välbefinnande.

Frågan var hur de skulle bli intresserade av ett motionslopp med ambition att bli stort. Dessutom insåg arrangörerna att det var avgörande för framtiden med många deltagare redan från början.

Klubbarna valde att göra en påkostad åttasidig inbjudan i fyrfärg och tog också beslutet att annonsera i dags- och veckopress för 100 000 kronor, vilket då var en stor summa.

I dag betonar klubbarna i sin historiebeskrivning hur ett avtal med Damernas Värld blev ett klipp. Där ingick tre halvsidesannonser som gav 2 300 beställningar av inbjudan.

Idrottsministern startar

Ett försök blev permanent och i dag betraktas Tjejmilen som Sveriges största idrottsevenemang för kvinnor. 28 000 deltagare på söndag är 2 000 anmälda än förra året.

Tjejmilen är ett lopp som många återkommer till år efter år. Mer än hälften har deltagit fler än tre gånger. Självaste idrottsministern, Lena Adelsohn Liljeroth, har inte missat loppet en enda gång sedan premiären 1984.

Evenemanget är en folkfest, men också en viktig tävling för Sveriges kvinnliga löparelit. Favorit i årets lopp är Isabellah Andersson som vann 2007 och 2009 och nu har chansen att ta sin tredje seger.

”I februari reste jag med familjen på semester. Då hade jag jobbat mer än 14 månader utan en enda ledig dag. Jag är målinriktad och gillar att anta utmaningar men i långa loppet är det inte hållbart att arbeta så”,
Med de orden vill Peja Lindholm lämna  uppdraget som vd i Östersunds fotbollsklubb.
Problemet är löst, Finnvedsvallen  en fotbollsarena igen
När IFK Värnamo har i sin ”femte hemmamatch” mot Kalmar FF den 19 maj blir det faktiskt spel på just hemmaplan, på egna Finnvedsvallen!

 

 

 

 

Eländet som bekymrat hela Fotbolls-Sverige är löst och åtgärdat 

Göteborgvarvets succé är total. Detär smått ofattbara pengar som sätts i rörelse när löparna springer i Göteborg och gynnar hela regionen. Den turistekonomiska omsättningen ökade med 215 miljoner kronor, totala skatteeffekten är över 100 miljoner kronor och folkhälsoeffekterna värderas till 460 miljoner kronor. Det visar Upplevelseinstitutets utvärdering av Varvetveckan 2023.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.