"Vi skulle ha byggt en mindre hall"
Det är flera lag i Elitserien som tappar publik. Södertälje är hårdast drabbat eftersom var tionde åskådare har försvunnit. Brynäs har förlorat sju-åtta procent av publiken och sett över en hel säsong försvinner en miljoner kronor i intäkter.
- Vi skulle ha byggt en lite mindre arena, det är min personliga uppfattning. Vi tar in 8 200 åskådare och får inte det suget efter biljetter som i exempelvis Jönköping. Där finns det en stor skillnad, säger Brynäs klubbdirektör Hans-Göran Karlsson till Arbetarbladet.
HV71 fyller sin arena effektivt, i klartext 95,5 procent i beläggning.
- Det finns ett stort intresse här och en tradition. Och så gäller det att ha ett lag med profiler. I vår A-trupp finns 14 spelare från trakten, vilket skapar en koppling och att folket berörs av laget, säger Tommy Fritz, klubbdirektör i HV71.
- Det blir inte samma sak om det är glest på läktarna, hävdar han i Arbetarbladet.
Brynäs tänker nu skifta taktik för att locka flera människor till arenan. Från att allt fokus varit inriktat mot företag ska nu privatpersoner prioriteras.
- Fyller man arenan får man en bra inramning – och då kommer folk tillbaka. Vi ska sy ihop olika paketlösningar för privatpersoner, exempelvis biljetter ihop med souvenirer eller biljetter och en korv med läsk.
I stort sett alla lag i elitserien har drabbats av minskad publik. Allra värst är det för Södertälje som jämfört med samma tidpunkt i fjol har tappat drygt var tionde åskådare.
Mest lästa just nu
Politikerna i Motala torde vara nöjda. I fortsättningen slipper de tjatat om att bygga bandyhall. De styrande har nämligen lyckats krossa elitklubben. IFK Motala ger upp platsen i Elitserien och entusiasmen i klubben försvinner. Likvideringen pågår, spelare och lämnar klubben och entusiasmen allmänt i IFK är på lägsta nivå
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.