Dyra biljetter tvingar fansen till lån
Konsekvensen är att många människor i England tar lån för att följa sitt favoritlag. Resultat från Virgin Money's auktoritativ Football Fans 'Inflation Index visar att en av fem, alltså 20 procent av supportrarna, tar lån.
- Säsongsbiljetter är en stor utgift för åtskilliga människor, särskilt som betalningen ska göras före sommaren och klubbar erbjuder möjlighet till delbetalningar med hög ränta. Vi vill att klubbarna ser över hur de kan hjälpa fansen bättre, säger Malcolm Clarke, ordförande i Football Supporters Federation, till The Times.
Fansen lånar i genomsnitt 682 pund, drygt 8 000 kr. Arsenals anhängare har fotbollsrelaterade skulder på i genomsnitt 1 284 pund (mer än 15 000 kr) tätt följda av Manchester Uniteds med 1 231 pund (drygt 14 500 kr).
Kostnaderna för fansen har ökat eftersom säsongsbiljetterna blir allt dyrare. Trots finanskrisen har bara fyra klubbar, Portsmouth, West Ham, Bolton och Aston Villa, minskad försäljning av dessa biljetter, enligt uppgifter i The Guardian förra veckan. Priserna för en säsongsbiljett kan variera från 2 000 till dryga 10 000 kronor.
Malcolm Clarke kritiserar också Manchester Uniteds krav på att säsongsbiljetter har kravet att köparen är skyldiga att köpa biljetter till FA-cupen och alla europeiska matcher, en regel som infördes i fjol.
The Virgin Moneys forskning visar att framgång också föder skuld, för fans till Top Four, alltså Manchester United, Chelsea, Liverpool och Arsenal är de som behöver låna mest. Flest fans med skulder har West Ham och Aston Villa.
Mest lästa just nu
Göteborgvarvets succé är total. Detär smått ofattbara pengar som sätts i rörelse när löparna springer i Göteborg och gynnar hela regionen. Den turistekonomiska omsättningen ökade med 215 miljoner kronor, totala skatteeffekten är över 100 miljoner kronor och folkhälsoeffekterna värderas till 460 miljoner kronor. Det visar Upplevelseinstitutets utvärdering av Varvetveckan 2023.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.