Zlatans guldkantade väg
Varumärkesexperten Niklas Olovzon uttrycket det mycket beskrivande: "Han har gått från att vara svensk stjärna till italiensk stjärna och nu till att bli stjärna i hela Europa".
Från Malmö till Amsterdam till Milano till Barcelona – det är en guldkantad väg. Lönekontot har bara vuxit och snart är han idrotts-Sveriges mest förmögne person. Bara ishockeytrion Peter Forsberg, Mats Sundin och Nicklas Lidström kan mäta sig med honom.
Zlatans aura växer i takt med klubbyten och miljoner: ”Han har varit en stjärna i Italien där han vann skytteligan. Men nu blir han en stjärna i hela Europa. Då kan reklamintäkterna öka rejält. Det finns stjärnor som tjänat uppåt 40 miljoner kronor per år på reklam. Det är inte omöjligt att Zlatan tjänar de summorna snart”, säger Niklas Olovzon i Sportbladet.
Han noterar också hur idrotten inom reklambranschen byter skepnad, då det inte alls är säkert att spelaren själv får hela kakan vid PR-uppdrag eftersom allt flera klubbar köper hela varumärken vid värvningar:
- Det är vanligare och vanligare att klubbarna köper stora delar av spelarnas rättigheter mot sponsorer. Det är en del av finansieringen.
Sportbladet har gjort en uppskattning av Zlatans inkomster som spelare:
2001/0: 27 miljoner kronor
2002/0: 37 miljoner kronor
2003/04: 16 miljoner kronor
2004/05: 22 miljoner kronor
2005/06: 32 miljoner kronor
2006/07: 55 miljoner kronor
2007/08: 95 miljoner kronor
2008/09: 120 miljoner kronor
2009/10: 120 miljoner kronor
Summa: 474 miljoner kronor
Mest lästa just nu
Politikerna i Motala torde vara nöjda. I fortsättningen slipper de tjatat om att bygga bandyhall. De styrande har nämligen lyckats krossa elitklubben. IFK Motala ger upp platsen i Elitserien och entusiasmen i klubben försvinner. Likvideringen pågår, spelare och lämnar klubben och entusiasmen allmänt i IFK är på lägsta nivå
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.