Sportindustrin laddar också för VM
Asics valde Eurosport för förmågan att nå konsumenter över hela Europa eftersom kanalen kan täcka 117 miljoner hushåll i 59 länder, därtill 9,9 miljoner Internetanvändare med sitt nätverk av hemsidor.
Den första vågen med nya Asics-kampanjen går via Eurosports tv-sändningar och sajter samt events i Berlin under VM 15-23 augusti. En andra våg fokuserad startar 22 augusti, samma dag som herrarnas maraton i Berlin, och kulminerar 1 november då New York Maraton äger rum. Asics har valt att koncentrera sin kampanj kring stora maratontävlingar för att visa sin relevans både för elitidrottare och motionärer.
På TV kommer kampanjens första del att omfatta nya 25- och 10-sekunders reklamfilmer samt specialproducerade program med några av stjärnorna i Asics stall, däribland finske spjutkastaren Tero Pitkamäki. Asics stora affischnamn, Lolo Jones, blir dessutom gäst i Eurosports dagliga magasin ”Berlin Photo Finish” som expertkommentator.
TV-kampanjen ska stärkas med en onlinekampanj på Eurosports nätverk runt om i Europa. För att aktivera löpintresserade på internet har Asics tagit fram applikationen ”Real World Championships” där användarna kan interagera med andra löpare och Asics genom att ladda upp egna träningsresultat.
Mest lästa just nu
Politikerna i Motala torde vara nöjda. I fortsättningen slipper de tjatat om att bygga bandyhall. De styrande har nämligen lyckats krossa elitklubben. IFK Motala ger upp platsen i Elitserien och entusiasmen i klubben försvinner. Likvideringen pågår, spelare och lämnar klubben och entusiasmen allmänt i IFK är på lägsta nivå
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.