Intersport och Team Sportia utmanar
Sportbranschen ökade totalt under 2007 med 7,4 procent och 2006 med 7,5 procent. Konkurrensen är hård. Stadium är marknadsledande men har utmanare i Intersport och Team Sportia.
Intersport siktar på att öka omsättning till fem miljarder kronor inom några år och målet ska uppnås via förstärkt konsumentfokus och nya satsningar på klubbar. I dag samarbetar Intersport med 1 000 klubbar i Sverige.
- Där har vi en stor utvecklingspotential, säger vd Fredrik Johansson.
Under 2007 ökade Intersports försäljning i Sverige med 13 procent. I år är målet satt till 3,7 miljarder kronor.
- Vårt mål är att nå fem miljarder inom tre till fyra år, betonar Fredrik Johansson.
Som en jämförelse har Stadium en omsättning på 4,9 miljarder.
Genom att utveckla butiken ska flera kunder köpa flera varor hos Intersport.
- Den ska bli mer attraktiv genom en förbättrad varuförsörjning och logistik, säger Fredrik Johanson.
Team Sportias marknadsandel i Sverige är cirka 16 procent av sportfackhandeln. Kedjan kan påvisa en ökad försäljning med cirka 10 procent för andra året i rad. Förklaringen, enligt egna företrädare, är kontinuerlig kommunikation med kundklubbsmedlemmar och det nya butikskonceptet.
- Vi håller fast vid att vara en traditionell sportkedja med sportutrustning som fler uppskattar, säger Tommy Andersson, vd på Team Sportia.
Under 2007 har nya butiker öppnats i Sundsvall (Birsta) och i centrala Kiruna och under våren 2008 tillkommer nya Team Sportia butiker i Norrköping (Ingelsta), Uddevalla city och Kalmar (Giraffen).
Team Sportia fick mycket uppmärksam när sponsoruppgörelsen med IFK Göteborg tillkännagavs. Kedjan sponsrar också O-ringen, Vätternrundan, Vårruset och Stockholm Marathon.
Mest lästa just nu
Göteborgvarvets succé är total. Detär smått ofattbara pengar som sätts i rörelse när löparna springer i Göteborg och gynnar hela regionen. Den turistekonomiska omsättningen ökade med 215 miljoner kronor, totala skatteeffekten är över 100 miljoner kronor och folkhälsoeffekterna värderas till 460 miljoner kronor. Det visar Upplevelseinstitutets utvärdering av Varvetveckan 2023.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.