Nike köper Umbro för 3,8 miljarder
För 285 miljoner pund, motsvarande 3,8 miljarder kronor, har den amerikanska sportgiganten Nike köpt brittiska konkurrenten Umbro. Affären innebär att Nike tar ytterligare andelar på marknaden för fotbollsskor och kläder.
- Vi vill investera i och utveckla varumärket Umbro och tänker vara långsiktiga ägare. Det finns ingen intention att ändra det engelska fotbollslandslaget, det kommer att förbli en Umbro-märkt verksamhet. Men självklart vill vi ha möjligheten att flytta en del tillgångar mellan de två märkena, sade Eunan McLaughlin, näst högste chef för Nike i Europa, Mellanöstern och Afrika, till Reuters.
Uppgörelsen innebär att Nike etablerar sitt varumärke på den engelska marknaden. Företaget tar över försäljningen av de engelska landslagströjorna som är en storsäljare. I dag förser Umbro dessutom fotbollslandslagen i Sverige, Irland och Norge med matchställ och gällande tröjkontrakt finns med sex lag i Premier League.
Avsikten är att Umbro ska leva kvar som ett fristående märke med inriktning på fotboll. Men här finns också klara synergier för produktion och produktutveckling.
I förra veckan meddelade den brittiska sportaffärskedjan JJB Sports att hade köpt en andel på 10,12 procent i Umbro, där en annan kedja, Sports Direct, har 15 procent av aktierna. Nu erbjuder Nike aktieägarna i Umbro 193,06 pence per aktie, vilket motsvarar en premie på cirka 61 procent jämfört med stängningskursen den 17 oktober.
Mest lästa just nu
Göteborgvarvets succé är total. Detär smått ofattbara pengar som sätts i rörelse när löparna springer i Göteborg och gynnar hela regionen. Den turistekonomiska omsättningen ökade med 215 miljoner kronor, totala skatteeffekten är över 100 miljoner kronor och folkhälsoeffekterna värderas till 460 miljoner kronor. Det visar Upplevelseinstitutets utvärdering av Varvetveckan 2023.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.