Nike köper Umbro för 3,8 miljarder

För 285 miljoner pund, motsvarande 3,8 miljarder kronor, har den amerikanska sportgiganten Nike köpt brittiska konkurrenten Umbro. Affären innebär att Nike tar ytterligare andelar på marknaden för fotbollsskor och kläder.

För 285 miljoner pund, motsvarande 3,8 miljarder kronor, har den amerikanska sportgiganten Nike köpt brittiska konkurrenten Umbro. Affären innebär att Nike tar ytterligare andelar på marknaden för fotbollsskor och kläder.

 

- Vi vill investera i och utveckla varumärket Umbro och tänker vara långsiktiga ägare. Det finns ingen intention att ändra det engelska fotbollslandslaget, det kommer att förbli en Umbro-märkt verksamhet. Men självklart vill vi ha möjligheten att flytta en del tillgångar mellan de två märkena, sade Eunan McLaughlin, näst högste chef för Nike i Europa, Mellanöstern och Afrika, till Reuters.

Uppgörelsen innebär att Nike etablerar sitt varumärke på den engelska marknaden. Företaget tar över försäljningen av de engelska landslagströjorna som är en storsäljare. I dag förser Umbro dessutom fotbollslandslagen i Sverige, Irland och Norge med matchställ och gällande tröjkontrakt finns med sex lag i Premier League.

Avsikten är att Umbro ska leva kvar som ett fristående märke med inriktning på fotboll. Men här finns också klara synergier för produktion och produktutveckling.
I förra veckan meddelade den brittiska sportaffärskedjan JJB Sports att hade köpt en andel på 10,12 procent i Umbro, där en annan kedja, Sports Direct, har 15 procent av aktierna. Nu erbjuder Nike aktieägarna i Umbro 193,06 pence per aktie, vilket motsvarar en premie på cirka 61 procent jämfört med stängningskursen den 17 oktober.

”I februari reste jag med familjen på semester. Då hade jag jobbat mer än 14 månader utan en enda ledig dag. Jag är målinriktad och gillar att anta utmaningar men i långa loppet är det inte hållbart att arbeta så”,
Med de orden vill Peja Lindholm lämna  uppdraget som vd i Östersunds fotbollsklubb.
Problemet är löst, Finnvedsvallen  en fotbollsarena igen
När IFK Värnamo har i sin ”femte hemmamatch” mot Kalmar FF den 19 maj blir det faktiskt spel på just hemmaplan, på egna Finnvedsvallen!

 

 

 

 

Eländet som bekymrat hela Fotbolls-Sverige är löst och åtgärdat 

Göteborgvarvets succé är total. Detär smått ofattbara pengar som sätts i rörelse när löparna springer i Göteborg och gynnar hela regionen. Den turistekonomiska omsättningen ökade med 215 miljoner kronor, totala skatteeffekten är över 100 miljoner kronor och folkhälsoeffekterna värderas till 460 miljoner kronor. Det visar Upplevelseinstitutets utvärdering av Varvetveckan 2023.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.