Reklam-vd tar över Vasaloppet

Jonas Bauer, 43, blir ny VD för Vasaloppet. Jonas har tidigare varit landslagsman inom skidorientering och duktig skidåkare. I dag är han delägare och VD på reklambyrån ANR.BBDO i Stockholm. Därmed får Vasaloppet en VD som kan skidsporten och har erfarenhet av både marknadsföring och företagsledning.
Jonas Bauer, 43, blir ny VD för Vasaloppet. Jonas har tidigare varit landslagsman inom skidorientering. I dag är han delägare och VD på reklambyrån ANR.BBDO i Stockholm. Vasaloppet får en VD som kan skidsporten och dessutom har stor erfarenhet av både marknadsföring och företagsledning.
 
Jonas Bauer tillträder sin nya tjänst den 1 oktober och blir då operativ chef inom organisationen. Rolf Hammar kommer att finnas kvar som generalsekreterare till sommaren 2008 då han slutar med avtalspension.

 
- Min första reaktion var att det kändes kul men aningen tidigt. Men efter ett möte med Vasaloppets rekryteringsgrupp kände jag att detta skulle bli hur bra som helst. När sedan familjen blev lika entusiastisk var det bara att köra, säger Jonas.
 
Jonas har gedigen erfarenhet av skidsporten och Vasaloppet. I slutet av 1980-talet och början av 1990-talet bodde han i Dalarna och var landslagsåkare i skidorientering och tävlade också på skidor. Han har själv åkt Vasaloppet under fyra timmar, närmare bestämt 3.56.
 
Efter idrottskarriär och studier hamnade Jonas inom marknadsföring, med jobb hos franska livsmedelsbolaget Danone och Nicorette. De fyra senaste åren har han varit VD och delägare i reklambyrån ANR.BBDO, en av landets ledande med 45 anställda. Under Jonas ledning har ANR.BBDO ökat byråintäkten från 36 till 54 miljoner kronor.
 
Jonas taktik för inledningen av det nya uppdraget är att lyssna, lära känna och så småningom lägga ut en kurs som alla gemensamt kan jobba mot.
 
- Vasaloppet har en bra organisation och en unik produkt. Jag vill öka fokus på förpackning och kommunikation, och dra större nytta av det starka varumärket Vasaloppet. Genom att öka attraktionsgraden för sponsorer och samarbetspartners skapas utrymme för fortsatt utveckling av produkten, alltså själva loppen.
 
- En annan viktig framgångsfaktor är att säkra snötillgången på olika sätt, vilket är inte minst viktigt i dessa tider med hotet om ett varmare klimat.
 
Den första tiden kommer han att ha ett nära samarbete med alla inom organisationen och inte minst generalsekreteraren Rolf Hammar.
 
- Det blir en viktig tid eftersom det finns mycket att lära sig. Det känns bra att jag under många år redan haft regelbundna kontakter med flera inom Vasaloppet.
 
I dag bor familjen Bauer på Lidingö utanför Stockholm, men senast vid årsskiftet har flyttlasset gått till Mora. Jonas Bauer tänker stanna som delägare i ANR.BBDO och i fortsättningen fungera som styrelseordförande.
 
- Vi är glada över att vi rekryterat Jonas Bauer som ny VD för Vasaloppsorganisationen. Han är en kvalificerad person som kan utveckla organisationen, säger ordförande i Vasaloppet Marknads AB, Sven von Holst.

Facts

Jonas Bauer
Ålder: 43.
Bor: Lidingö, utanför Stockholm, flyttar snart till Mora.
Familj: Hustrun Anna samt barnen Fredrik 11, och Alexandra, 9.
Idrottsbakgrund: Landslagsåkare i skidorientering. På meritlistan finns världscupseger, VM-stafett silver och ett flertal SM guld. Jonas ingick också i Domnarvets längdåkningsteam under nästan tio år.
Studie- och yrkeskarriär: Civilekonomexamen från Uppsala Universitet med inriktning på organisation, Ett års studier som skid-stipendiat vid Montana State University i USA.
Jobbade på det franska livsmedelsbolaget Danone, på Pharmacia med Nicorette.

”I februari reste jag med familjen på semester. Då hade jag jobbat mer än 14 månader utan en enda ledig dag. Jag är målinriktad och gillar att anta utmaningar men i långa loppet är det inte hållbart att arbeta så”,
Med de orden vill Peja Lindholm lämna  uppdraget som vd i Östersunds fotbollsklubb.
Problemet är löst, Finnvedsvallen  en fotbollsarena igen
När IFK Värnamo har i sin ”femte hemmamatch” mot Kalmar FF den 19 maj blir det faktiskt spel på just hemmaplan, på egna Finnvedsvallen!

 

 

 

 

Eländet som bekymrat hela Fotbolls-Sverige är löst och åtgärdat 

Göteborgvarvets succé är total. Detär smått ofattbara pengar som sätts i rörelse när löparna springer i Göteborg och gynnar hela regionen. Den turistekonomiska omsättningen ökade med 215 miljoner kronor, totala skatteeffekten är över 100 miljoner kronor och folkhälsoeffekterna värderas till 460 miljoner kronor. Det visar Upplevelseinstitutets utvärdering av Varvetveckan 2023.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.