IMG och MFF river avtalet

Malmö FF och marknadsföringsbolaget IMG går skilda vägar. Den affärsöverenskommelse som skulle ge föreningen 600 miljoner kronor under 13 år upphör. Parterna är hemlighetsfulla, men mycket tyder på att osämja runt hanteringen av varumärket Malmö FF och IMG:s vilja att få en större kontroll till slut spräckte uppgörelsen.

Malmö FF och marknadsföringsbolaget IMG går skilda vägar. Den affärsöverenskommelse som skulle ge föreningen 600 miljoner kronor under 13 år upphör. Parterna är hemlighetsfulla, men mycket tyder på att osämja runt hanteringen av varumärket Malmö FF och IMG:s vilja att få en större kontroll till slut spräckte uppgörelsen.

 

IMG:s affärsidé var att kunna marknadsföra och sälja Malmö FF utanför regionen, men arbetet har inte alls gett resultat. Samtidigt har MFF velat behålla kontrollen hemma i Skåne. Därför har samarbetet inte fungerat och till slut fanns det ingen annan utväg än att skiljas åt.

– Det är ett ömsesidigt beslut, även om någon förstås tänkte tanken först, säger MFF:s vice ordförande Håkan Jeppsson till Sydsvenska Dagbladet,

Det är knappt ett år sedan som avtalet presenterades. Det var ett sensationellt avtal som skulle ge MFF enormt stora konkurrensfördelar i svensk fotboll. Ja, det beskrevs till och med som det bästa avtalet en svensk idrottsklubb någonsin hade uppnått.

IMG skulle utveckla klubben och den nya fotbollsarenan i Malmö, ett bygge som inleds i mars.

- Vi ska klara arenabygget ändå, det är jag fullständigt övertygad om. Det ska inte behöva bli några förseningar heller. Vi har förstås haft samtal med våra samarbetspartners: Peab, banker, kommunen och ingen har uttryckt någon oro över att vi bryter samarbetet med IMG.

Nu blir det varken 600 miljoner i MFF-kassan eller en marknadsföring av arenan.

– Jag tänker inte gå in på detaljer, det är svårt och det är dessutom frågan om en affärsöverrenskommelse, förklarar Håkan Jeppsson. Men man kan uttrycka det som att vi under de 14-15 månader samarbetet har funnits inte har lyckats hitta fungerande samarbetsformer som håller under ett så långt avtal.

Ur avtalet kan nämnas:

att det gällde från 1 januari 2006 till och med år 2018, tre år för bygget och tio år för driften av den nya arenan.

att IMG tar över all reklamverksamhet av MFF och tar provision på intäkter från reklam och sponsring. Gäller till vis del även MFF.s nuvarande sponsorer.

att IMG ska sälja loger och sk Businessplatser till internationella aktörer på den nya arenan

att personal från MFF och IMG arbetar tillsammans i nya lokaler.

att IMG står för artistuppträdanden och andra evenemang på den nya arenan.

 

Läs mera

Värdet på MFF

 

”I februari reste jag med familjen på semester. Då hade jag jobbat mer än 14 månader utan en enda ledig dag. Jag är målinriktad och gillar att anta utmaningar men i långa loppet är det inte hållbart att arbeta så”,
Med de orden vill Peja Lindholm lämna  uppdraget som vd i Östersunds fotbollsklubb.
Problemet är löst, Finnvedsvallen  en fotbollsarena igen
När IFK Värnamo har i sin ”femte hemmamatch” mot Kalmar FF den 19 maj blir det faktiskt spel på just hemmaplan, på egna Finnvedsvallen!

 

 

 

 

Eländet som bekymrat hela Fotbolls-Sverige är löst och åtgärdat 

Om man kan och vill tro på artificiell intelligens tar USA, Kanada och Sverige topplaceringarna vid ishockey-VM. Artificiell intelligens kan mycket väl gissa rätt, eftersom den redan lyckades förutspå det finska mästerskapet i hockey, som slutspelades för några veckor sedan.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.