Rekordsiffror i Färjestad

Sveriges mest lönsamma förening har haft årsmöte och presenterat sin ekonomiska bild – 8 miljoner i vinst, 75 miljoner i eget kapital och intäkter om 120 miljoner kronor. Det handlar om Färjestads hockey.

Sveriges mest lönsamma förening har haft årsmöte och presenterat sin ekonomiska bild – 8 miljoner i vinst, 75 miljoner i eget kapital och intäkter om 120 miljoner kronor. Det handlar om Färjestads hockey. 

Noterbart, men föga överraskande, är att personalkostnader är den största utgiftsposten. 65,4 miljoner betalar föreningen ut i löneersättningar.

- Det är en hög siffra. Mer än 50 procent av våra intäkter. Men det går inte att köra med en lågbudgetsatsning om man vill vara med och vinna. Det kostar, förklarade klubbdirektören Lars Glennert.

Av 65,4 miljoner, hur mycket går till spelarna? - Det svarar jag inte på.

Däremot hävdar han: - Vi fortsätter att planera för succé.

 Sju miljoner i överskott är något som många klubbkassörer i Sverige bara kan drömma om. I Färjestad har det blivit till tradition. Undantaget är säsongen 2004-2005 med alla spelarimporter, från bl a NHL. Det spräckte kostnadskalkylerna hos många och Färjestads vinst blev inte större än 1,26 miljoner kronor medan flera av konkurrenterna gick back.Förra vintern när allt var sig likt var klubben tillbaka på ett plus om dryga sju miljoner kronor och kalkylerna bygger på motsvarande överskott för denna vinter.  

- Når vi kvartsfinal och har ett snitt 7 500 åskådare i arenan borde vinsten hamna runt sex sju miljoner kronor, säger Glennert i Värmlands Folkblad.

I årsredovisning framkommer också att Färjestads koncern, som är rätt ord i sammanhanget och innefattar även den ideella föreningen Färjestads BK och fastighetsbolaget FBK Fastighets AB, innebar en försäljning av souvenirer om totalt 9,28 miljoner kronor. Så kallad merchandising ger allt högre intäkter. Nu byter också klubben färg på spelardressen.

Sture Emanuelsson blev vald till ordförande för ytterligare ett år. Steve Fredriksson, vd i Konsum Värmland är ny i styrelsen. Det är ytterligare en storsponsor som tar klivet in. Sedan tidigare finns Claes Fagerström, FöreningsSparbankens sponsorchef, i styrelsen.  

Fakta för Färjestads BK:

Matchintäkter: 42 741 000

Reklam: 25 388 000

Kiosker: 4 426 000

Souvenirer: 9 228 000

Uthyrning av Löfbergs Lila Arena: 16 959 000

Restaurang: 13 662 000

Övrigt 6 815 000  

”I februari reste jag med familjen på semester. Då hade jag jobbat mer än 14 månader utan en enda ledig dag. Jag är målinriktad och gillar att anta utmaningar men i långa loppet är det inte hållbart att arbeta så”,
Med de orden vill Peja Lindholm lämna  uppdraget som vd i Östersunds fotbollsklubb.
Problemet är löst, Finnvedsvallen  en fotbollsarena igen
När IFK Värnamo har i sin ”femte hemmamatch” mot Kalmar FF den 19 maj blir det faktiskt spel på just hemmaplan, på egna Finnvedsvallen!

 

 

 

 

Eländet som bekymrat hela Fotbolls-Sverige är löst och åtgärdat 

Göteborgvarvets succé är total. Detär smått ofattbara pengar som sätts i rörelse när löparna springer i Göteborg och gynnar hela regionen. Den turistekonomiska omsättningen ökade med 215 miljoner kronor, totala skatteeffekten är över 100 miljoner kronor och folkhälsoeffekterna värderas till 460 miljoner kronor. Det visar Upplevelseinstitutets utvärdering av Varvetveckan 2023.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.