IMG vill ha makt över fotbollen

IMG har plötsligt ett nästan omåttligt begär efter svensk fotboll. Den amerikanska jätten inom sportmanagement kapat åt sig stora marknadsandelar och får stor makt över fotbollen i fortsättningen.
Det är Aftonbladet som har kartlagt miljardföretagets ambitioner och, inte minst, förverkligande av sina planer. På bara en vecka har IMG:

/Skrivit avtal med Malmö FF om att vara en part i det nya arenabygget och ge MFF finansiell kraft att bli en storklubb i Europa. Här pratas om hundratals miljoner som mål.
/Diskuterat med Svenska Fotbollförbundet och hittat en formel för att bli en betydande del av en ny nationalarena.
/Inlett samtal med flera andra allsvenska klubbar om avtal, liknande det som är upprättat med MFF. Dvs IMG vill ha tillgång till reklamrättigheter och göra bättre affärer.
/Intensifierat ansträngningarna för att få del av tv-avtalet med Svenska Fotbollförbundet. Med Viasat/TV4/Svt samt Canal+ som tuffaste konkurrenter.

- Den kunskap vi står för är vi ganska ensamma om. Vi har inte så värst mycket konkurrens. Det är ett antal faktorer som gör att vi just nu har en möjlighet att växa i våra affärer, säger Martin Englund, ansvarig för IMG:s verksamhet i Skandinavien.

- Vi ser att det finns bra möjligheter på den svenska och skandinaviska marknaden. Ekonomin är relativt stark. En övergripande trend är att företagen väljer att aktivera sig mer kring de sponsorskap de gör. Det gör att värdena i sponsorskapen blir större, säger Martin Englund.

Det är nya bevis för att traditionell sponsring är på väg att minska. Nu utvecklas i stället sponsringen mot ett större innehåll, där exponering är en del, event mot kunder, publik, anställda en växande del. Där finns det alltså mer pengar att hämta.

”I februari reste jag med familjen på semester. Då hade jag jobbat mer än 14 månader utan en enda ledig dag. Jag är målinriktad och gillar att anta utmaningar men i långa loppet är det inte hållbart att arbeta så”,
Med de orden vill Peja Lindholm lämna  uppdraget som vd i Östersunds fotbollsklubb.
Problemet är löst, Finnvedsvallen  en fotbollsarena igen
När IFK Värnamo har i sin ”femte hemmamatch” mot Kalmar FF den 19 maj blir det faktiskt spel på just hemmaplan, på egna Finnvedsvallen!

 

 

 

 

Eländet som bekymrat hela Fotbolls-Sverige är löst och åtgärdat 
Idrottare, klubbar, sponsorer, förbund, media, supportrar och företag – inte någon part är utesluten – och just nu växer Sebastian Lundgrens lansering av en communityplattform som är tänkt att bli särklassigt störst i Sverige.
Han är säljaren och strategen som framgångsrikt har byggt sitt företag och stärkt affärsidén från att tidigare stått bakom ett företag som växte från 1,4 till 2,3 miljarder kr på två år.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.