Skivbolagen slåss om VM-låt
”- Skivindustrins förväntningar är oerhört höga. Man tror att dagens landslag kan prestera ett av de bästa VM-resultaten någonsin, säger Petri Lundén på Talent Trust.
Han förhandlar för Svenska Fotbollförbundets räkning om rättigheterna att göra den officiella VM-låten. Och bolagen står på kö: Warner Music, Universal, Sony BMG och Bonnier Amigo konkurrerar alla stenhårt om att vinna den matchen och lanserar kända artister, grupper eller stjärnkonstellationer.
- Musikindustrin har kapitulerat för fotbollens storhet, menar Lundén. Fotbollen erbjuder en extremt intressant marknadsföringsmaskin, inte minst det faktum att fansen ”tar över” låten. En VM-succé kommer att vara liktydig med en superhit.
Troligtvis kommer detaljerna att klarna först en bit in på det nya året, och själva låten att släppas mitt på våren. Sannolikt blir 2006 års låt den mest inkomstbringande någonsin för fotbollen. Särskilt vid framgång på planen – och då lär även den annars blödande skivindustrin göra en bra affär.”
Deltagarbonusen blir den största intäktskällan för svensk fotboll, men rader av marknadsavtal kommer att tillföra förbundet stora inkomster, erfar Idrottens Affärer.
”Ju närmare vi kommer VM-premiären den 9 juni, desto mer kommer Sverige att tapetseras med olika kampanjer där det svenska landslaget står i fokus. SIA Glass kommer att lansera en speciell fotbollsglass som man hoppas ska bli sommarens storsäljare, en DVD om Sveriges väg till Tyskland produceras, VM-lott, badlakan – ja, konsumtionsvaror inom de mest skiftande branscher kommer att ha VM-anknytning”, skriver Magasinet Fotboll
Mest lästa just nu
Om man kan och vill tro på artificiell intelligens tar USA, Kanada och Sverige topplaceringarna vid ishockey-VM. Artificiell intelligens kan mycket väl gissa rätt, eftersom den redan lyckades förutspå det finska mästerskapet i hockey, som slutspelades för några veckor sedan.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.