Djurgården satsar mot Europa

Djurgården är kanske hetare än någonsin. Laget är på väg mot ett nytt SM-guld samtidigt som det avslöjas att klubbens riskkapitalbolag har ett överskott om 13 miljoner kronor plus. Dessutom tillkommer 20 miljoner i en nyemission.
Djurgården Fotboll AB har en framgångsrik verksamhet, idrottsligt som ekonomiskt. Trots att bolaget skrivit av en sådan investering (sju miljoner kronor) som rekryteringen av Mattias Jonsson gäller en prognos om ett plus om13 miljoner kronor.

Försäljningen av Sören Larsen, hängavtal på Mikael Dorsin och Andreas Johansson, och rejält drag i sponsorförsäljningen förklarar överskottet.

- I dag är det ett riktigt bolag med en god likviditet och ett bra resultat. Vi har kommit långt sedan klubben hade tio miljoner i minus. Dessutom har vi många bra spelare i truppen, säger Tommy Jacobson, storägare och ordförande i bolaget.

Han ser allt det positiva som sker och behöver därför inte gråta, åtminstone inte särskilt mycket över att Proffice hoppar av som huvudsponsor för Djurgården. Bemanningsföretaget ska ge ut en ny gratistidning om arbetsmarknaden, en kostsam satsning och därför upphör avtalet efter endast ett år.

Proffice har investerat cirka tre miljoner kronor i Djurgården och marknadschefen, Thomas Magnuson, säger:

- Samarbetet har fungerat bra och vi har haft många bra kundaktiviteter. Men man har inte råd att göra allt. Vi prioriterar om, säger Thomas Magnuson, marknadschef Proffice Sverige.

Proffice har övertygats om det rätta med Dagens Möjligheter, en ny gratistidning som ska tryckas i 100.000 exempel till kunder, anställda, politiker och allmänheten.

I Djurgården gläds Tommy Magnusson över andra och positiva rapporter. Nyligen presenterades ett nytt avtal med Adidas. Ett kontrakt som beräknas vara värt 50 miljoner kronor. Överhuvudtaget möts de offensiva tankarna i det nybildade bolaget Nätverk Europa A av stort intresse. Hittills har marknadsarbetet gett 25 miljoner.

- Målsättningen är att förstärka med ett par spelare som går rakt in i laget. Ett drömscenario hade varit att behålla Tobias Hysén ett år till, det vore nästan det bästa nyförvärvet, och sedan förstärka med två, tre spelare som går rakt in i laget, säger Tommy Jacobson, ordförande i Djurgården Fotboll AB.

”I februari reste jag med familjen på semester. Då hade jag jobbat mer än 14 månader utan en enda ledig dag. Jag är målinriktad och gillar att anta utmaningar men i långa loppet är det inte hållbart att arbeta så”,
Med de orden vill Peja Lindholm lämna  uppdraget som vd i Östersunds fotbollsklubb.
Problemet är löst, Finnvedsvallen  en fotbollsarena igen
När IFK Värnamo har i sin ”femte hemmamatch” mot Kalmar FF den 19 maj blir det faktiskt spel på just hemmaplan, på egna Finnvedsvallen!

 

 

 

 

Eländet som bekymrat hela Fotbolls-Sverige är löst och åtgärdat 

Om man kan och vill tro på artificiell intelligens tar USA, Kanada och Sverige topplaceringarna vid ishockey-VM. Artificiell intelligens kan mycket väl gissa rätt, eftersom den redan lyckades förutspå det finska mästerskapet i hockey, som slutspelades för några veckor sedan.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.