Americas Cup drog in 77 miljoner

113 000 turister spenderade 75,6 miljoner kronor under seglingstävlingen America’s Cup i Malmö. De förhoppningsfulla kalkylerna visar sig hålla tämligen bra.
Många väntar med spänning på utvärderingen av America’s Cup. Nu redovisas den första av totalt sex granskningar.

Det fanns en prognos om att budgeten skulle överskridas med 15 miljoner, men i dagsläget tyder en del på att budgeten håller något så när.

Den slutliga notan kan inte ta form förrän i december, men det talades om en total kostnad om ca 80 miljoner kronor, och det beloppet tycks stämma.

Arrangörerna, region Skåne och Malmö kommun, får betala minst 55 miljoner kronor. Sedan tillkommer de 30 miljoner kronor för hamnbygge som Malmö kommuns satsade i tävlingsområdet.

– Vi är nöjda, säger Malmös turistdirektör Lars Carmén i Sydsvenska Dagbladet.

Prognoserna förmedlade en bild om minst 150 000 besökare och en konsumtion på 160 miljoner kronor, vilket ska jämföras med dagens siffror om 113 000 turister och att de spenderade 76 miljoner. Till den summorna kommer så småningom även de företagsmöten och seminarier som anordnades i anslutning till tävlingen.

– Vi uppskattar att utfallet blir ungefär som vi räknat med, säger Lars Carmén.

De samhällsekonomiska effekterna för främst sysselsättning och skatteintäkter visar också på ett bra resultat. Förhoppningarna är också goda om att siffrorna för hotell, vandrarhem och andra turistanläggningar i Malmö och regionen ska bli positiva.

För att få ytterligare besked ska Lunds universitet göra en vetenskaplig undersökning av hur media bevakat evenemanget, nationellt och internationellt och därutöver genomförs en specialkörning för evenemanget i samband med den så kallade TuristDataBasens årliga undersökningar av svenska folkets turistvanor. Där medverkar 24 000 svenskar i intervjuer och får på frågor gälleande var och hur de reser, utlägg med mera.

Här är fakta för dagen:
Antal besökare i publikområdet samt vid invigningen: 113 000 personer
Antal Malmöbor: 61 000 (54 procent)
Antal turister (dvs personer som inte har sin hemvist i Malmö): 52 000
Genomsnittligt antal besök i publikområdet per besökare: 2,7

Så mycket spenderade turisterna generellt (dvs turister som var i Malmö av annat skäl än tävlingarna men som passade på att titta): 75,6 miljoner kronor
Så mycket spenderade turister som i första hand kom för tävlingarna: 62, 7 miljoner kronor.
Antal hotellnätter som bokades genom arrangörerna: 14 725
Andel hotellnätter som betalades av Region Skåne och Malmö kommun: 9 000 (i pengar cirka 10 miljoner)

Genomsnittlig konsumtion per besökare och dygn: 412 kronor
Genomsnittlig konsumtionen per besökare under hela vistelsen: 1454 kronor
Turisternas hemvist: 74 procent kom från Skåne. 16 procent kom från utlandet framförallt Danmark.
Undersökningen bygger på en telefonenkät bland 500 slumpvis utvalda Malmöbor samt intervjuer med knappt 600 besökare på publikområdet. Temo och Turismens utredningsinstitut har gjort undersökningen

”I februari reste jag med familjen på semester. Då hade jag jobbat mer än 14 månader utan en enda ledig dag. Jag är målinriktad och gillar att anta utmaningar men i långa loppet är det inte hållbart att arbeta så”,
Med de orden vill Peja Lindholm lämna  uppdraget som vd i Östersunds fotbollsklubb.
Problemet är löst, Finnvedsvallen  en fotbollsarena igen
När IFK Värnamo har i sin ”femte hemmamatch” mot Kalmar FF den 19 maj blir det faktiskt spel på just hemmaplan, på egna Finnvedsvallen!

 

 

 

 

Eländet som bekymrat hela Fotbolls-Sverige är löst och åtgärdat 

Om man kan och vill tro på artificiell intelligens tar USA, Kanada och Sverige topplaceringarna vid ishockey-VM. Artificiell intelligens kan mycket väl gissa rätt, eftersom den redan lyckades förutspå det finska mästerskapet i hockey, som slutspelades för några veckor sedan.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.