ATG i spetsen för framtidens TV

Glöm hawk-eye från tennisen, fotbollens exakta avstånd vid en frispark eller golfbollens färd från fairway till green – ATG satsar på supermoderna TV-sändningar. Det var skälet till att Erik Westberg värvades från MTG där han var chef för OS-sändningarna i Sotji.
TV4 har också byggt en jättelik ny TV-studio, enbart ämnad för travprogrammen. I mitten finns en hästsko av modell större. Foto: Thomas Engström

 

Ledningen hos ATG insåg för ett drygt år sedan att travsporten var i stort behov av en ny lansering och att det skulle ske via TV. Allt vad man gjorde hädanefter hade ett enda syfte – fler människor ska spela på hästar.

VD:n själv, Hans Skarplöth, visste var han skulle hitta personen som var idealisk för uppgiften. På MTG, nämligen hans förra arbetskamrat, Erik Westberg. 

Tidigare arbetskamrater

Då, på våren 2014, hade Westberg kommit hem från en dryg månadslång vistelse vid OS i Sotji där han som ytterst ansvarig stått i spetsen för allt arbete och blivit hyllad.

Skarplöth hade planen klar:

- Erik är bäst i Sverige på att producera sport-tv och vi ska levererar det bästa. Honom ska vi ha. 

Den 28 maj stod det klart. Westberg lämnade MTG för ATG.

Premiär på lördag

Nu presenteras satsningen och på lördag är det premiär i samband med Åbys stora pris.

Det blir travbilder vi aldrig sett förut, med fakta, med finesser och med grafik i kombination med rörlig bild.

- 1993 sände TV4 för första gången. Det går inte jämföra med i dag. Det är här är unikt för all sport-tv. Vi gör något som ingen annan har gjort, betonade projektledaren Johan Edlund vid introduktionen på tisdagen.

Johan Edlund och Erik Westberg jämställer kvalitén och omfånget med vad som gäller baseball och Nasqar i USA. 

Omfattande travbevakning

Det blir travbevakning i TV4 och TV12 på lördagar i fyra och en halv timme och med ett fascinerande utbud av bilder och statistik.

- När jag började hade jag också massor av frågor runt trav och hästar. Nu kan alla, från nördar till de som enbart spelar någon enstaka Harry boy, förstå allt bättre. Inte minst vad det betyder att hamna i ”dödens”... förklarar Erik Westberg med ett leende.

- Vi använder det senaste inom teknik och grafik i sändningarna. Det är över hundra datorströmmar per bild, vi installerar sändare utmed sargen runt hela banorna och varje häst har en egen transponder. Allt för att skicka data som omvandlas till grafik till nytta för spelarna.

Exempelvis återges hästarnas inbördes placering via deras startnummer på en bild som visas samtidigt som loppet pågår. Dessutom anges hästarnas hastighet, kilometertid och avstånd till målet. Det är lite av TV-spelets metodik som flyttar in i verkligheten.

"Det här har vi drömt om"

Johan Lindberg, generalsekreterare hos Svensk Travsport, är entusiastisk:

- Det här har vi drömt om länge. Alla kommer få en större upplevelse av trav.

Erik Westberg är nöjd med arbetet så här långt.

- Men det här är en process med ständiga förbättringar. Alltså bara en början av hur idrott och TV kan återges i kombination med teknik. 

Han hade gjort 14 år på MTG, prövat på de flesta roller, avancerat till sportchef och ytterst ansvarig för OS-satsningen i Sotji, en bevakning och TV-produktion som fick mycket beröm.

Då, förra våren, efter hyllningarna skulle han inleda nästa stora uppgift, att leda MTG:s arbete och stora trupp inför och under sommar-OS i Rio de Janeiro 2016.

Sa nej till Rio

Hur kan man säga nej till ett sånt jobb?

- Det är många som har undrat. Men jag kände lite som att jag hade gjort mitt. Det var rätt läge, helt enkelt. OS i Sotji och OS i Rio, det skulle bli av ungefär samma snitt. Nu hade jag gjort det en gång.

Åtskilliga har trott att du inte kunde säga nej till en jättelön?

- Jo, jag känner igen det där snacket, men jag drivs inte av pengar.

- Här fick jag chansen att skapa något som egentligen ingen har gjort. Med mitt extremt skickliga team, vill jag betona.

Många lockas

Han vet att många ute i trav-Europa följer vad ATG här i Sverige hittar på. Även övriga inom sport-TV sneglar också mot sättet att berika en sändning.

I mångmiljonsatsningen ingår även en ny specialbyggd studio med en jättelik hästsko. Här har programledare, kommentatorer och inte minst experten Stig H Johansson  gott om plats och de ska inte bara umgås med varandra och tittarna utan de har också tillgång till jättelika bildskärmar.

Reality-TV i ny tappning. 

Thomas Ejderhov

Så här kommer det att se ut vid travsändningarna i fortsättningen. Tittarna kan lätt följa hästarnas placering i förhållande till varandra, avstånd till mål och hastighet.

Tomas E (inte verifierad)

fre, 2015-08-14 07:46

1. Erik

Ryggradslösa chefer växer på träd. Raljera om att lönen inte spelar in i valet av ATG som arbetsgivare är bara löjligt. Få 130000/mån och kunna både lämna o hämta på dagis är en väsentlig skillnad mot Viasat, där man får jobba för stålarna. Många är vi som undrar hur länge Skarplöth får hållas med att ge sina undersåtar överbetalning? Fram med siffrorna hur mycket denna "Viasat-satsning" kostat/kostar. Så ska den sen jämföras med hur mycket omsättningen går upp. ATG har hamnat i klorna på några viasat-spolingar som vill sätta sprätt på stålarna för sin egen självbevarelse.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.