Nordea Tour satsar på egna TV-program

Louise Permelin, vd för Svenska Golftourerna AB värnar om golf i TV. Därför ska tio tävlingar från Nordea Tour visas på Viasat Golf, Eurosport och golf.se.

Nordea Tour, den svenska proffstouren i golf, gör en satsning på TV med ett nytt produktionsteam och nya kanaler för sändning.

Slussas ut i världen

Den svensk inhemska touren är en språngbräda ut i proffsvärlden. Många svenska världsstjärnor, såsom Annika Sörenstam, Anna Nordqvist, Robert Karlsson och Henrik Stenson, har börjat sina karriärer på den tour som arrangeras av Svenska Golftourerna AB och ägs av Svenska Golfförbundet och PGA of Sweden.

Förra året visades sammandrag från tio Nordea Tour-tävlingar på Viasat Golf. Under 2011 blir det lika många och nu kommer tävlingarna att visas även i Eurosport och på Golf.se, i det sistnämnda fallet i nedkortad version. Bakom produktionen står PR-företaget Kraftfull Kommunikation AB och Fagerlund Media samt produktionsbolaget 2AM.

Ambitionen är att skapa spännande sändningar med en blandning av tävling och reportage om spelarprofiler och arrangörsklubbarna. 

Premiär i månadsskiftet

- Det känns fantastiskt att vi får möjlighet att visa upp morgondagens stjärnor för en bredare publik, dessutom med ett nytt team som har kommit in med ett kreativt tänk kring hur tävlingarna ska presenteras, säger Louise Permelin, vd för Svenska Golftourerna AB.

- Det är inspirerande att få vara med och lyfta svensk tävlingsgolf i TV. Det är också en viktig sten i att bygga varumärket golf i Sverige hos nya målgrupper. Vi siktar på sändningar med högt tempo och många färgstarka människor, säger Thomas Björn, Kraftfull Kommunikation AB.

Första sändningen kommer från Peab PGA Grand Opening på PGA of Sweden National i Bara utanför Malmö, 29 april-1 maj. Tävlingen sänds en vecka senare i Viasat Golf och på Golf.se, och därefter även i Eurosport.

Sista produktionen blir från finalen, Nordea Tour Championship by Fredrik Jacobson på nyöppnade Vallda Golf & Country Club, strax söder om Göteborg, 30 september-2 oktober.

Anonymous (inte verifierad)

tors, 2011-04-21 09:38

1. Vadå bjuda..

Viasat Golf är en betalkanal som gjort att bara redan "frälsat" ser på golf

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.