Ingen spelreklam oroar mediebolagen

Förbud mot spelreklam hotar tv-kanaler, skriver TT.  Det är i spåren på den massiva reklamen i TV och på olika sajter som det nu står klart att flera svenska mediebolag är starkt beroende av  intäkterna från spelbolagen. De vill absolut inte ha något  förbud mot spelreklam

.Spelbolagen pumpar ut en marknadsföring som åtskilliga människor protesterar mot och som  många vill slippa .

Ändå sa civilminister Ardalan Shekarabi (S)  att bolagen borde ta ett eget ansvar vid regleringen. En påminnelse hjälpte inte heller. Bolagens reklam fortstter att fullkomligt dränka oss via olika kanaler.

Spelförbud kan bli aktuellt

Nubhar Shekarabi meddelat att han vill skärpa reklamreglerna för spelbolagen ytterligare. En utredning har fått mandat att komma  med ett förslag. En begränsning måste ske – inte minst med tanke på att den utgör en lockelse för människor som inte kan begränsa sitt spelande. Till och med ett totalförbud mot spelreklam kan bli aktuellt.

”Om utredaren gör bedömningen att det är vad som krävs har utredaren möjlighet att föreslå det”, sade Shekarabi vid pressträffen, enligt TT.

Flera miljonbolag i Sverige skulle vara de stora förlorarna. Enligt siffror från Sifo köpte de svenska spelbolagen reklam för 7,3 miljarder under 2018. 3,8 miljarder gällde tv-reklam.

Statens påhitt...

TV-bolagen fick en ny marknad när spelregleringen öppnade slussarna. Spelbolagen var mycket öppna och investeringsbenägna. 

Det bakvända är att det skedde  som en följd  av statens vilja att förändra spelandet…

Ett spelförbud skulle förändra villkoren avsevärt för alla bolag och vara i det närmaste förödande.  

 

– Det är främst tv-kanalerna som riskerar att förlora pengar. Tappar tv-kanalerna 3,8 miljarder i reklamintäkter är det ett betydande tapp, säger Lars Näsström, ansvarig för reklammätningar på Sifo.

– Blir det ett generellt spelreklamförbud drabbar det i längden alla medier, säger han.

Kan inte vara utan pengarna

– Då påverkas medier som har spelreklam, även utomhusföretagen tappar på det. Men i och med att hälften av reklamen köps i tv-kanaler och upp emot 25 procent i digitala medier påverkas dessa i störst utsträckning.

Jeanette Gustafsdotter, vd för branschorganisationen Tidningsutgivarna anser att regeringen har handlat lite för snabbt och inte gett branschen och lagstiftningen tillräckligt med tid. Hon har svårt att se att totalförbudet skulle bli verklighet.

– Men vi kan konstatera att det är väldigt olyckligt om det blir så. Det är intäkter som försvinner, kanske främst för tv-bolag och inte i lika hög utsträckning tidningar. Men det är dock en viktig intäkt, alla intäkter för tidningarna är viktiga i dag. Dessutom har vi en kommersiell yttrandefrihet och den bör inte inskränkas, säger hon till TT.

Ett av Sveriges största kommersiella tv-hus, Discovery Networks Sweden, där kanaler som kanal 5, kanal 9 och tjänsten Dplay ingår, befarar att ett totalförbud mot spelreklam skulle få konsekvenser för bolagets framtida investeringar.

– Om möjligheterna för våra intäkter försämras oavsett bransch innebär det att vi behöver se över de investeringarna vi gör i svenska produktioner. Men jag hoppas och tror att vi inte kommer så långt, och att branschen tillsammans kommer att lösa det hela genom självreglering, säger Daniel Lagerqvist, kommunikationsdirektör på Discovery till TT.

Fakta

2017 köpte de svenska spelbolagen reklam för 5,5 miljarder, 2018 ökade siffran till 7,3 miljarder, enligt siffror från Sifo. Av de 7,3 miljarderna läggs 3,8 miljarder på tv-reklam, skriver TT.

Siffrorna gäller för all spelreklam från lotterier av olika slag och Bingolotto. Under 2018 gick hälften av reklamen till tv, och 25 procent till digitala medier. Print, utomhus och annat delar alltså på en fjärdedel.

Cherry AB var den största annonsören av de svenska spelbolagen, och förra året spenderade bolaget totalt 1,5 miljard kronor på att köpa reklam. Den näst största annonsören var Kindred Group som spenderade ungefär 950 miljoner på reklam. (TT)

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Nu börjar det bli trångt på läktarna runt centercourten vid Båstad tennisstadion. Räkna med nytt publikrekortd i sommar. Den ene världsstjärnan efter den andre har gett klartecken till att komma i sommar. Senast  sa världstvåan Jannik Sinner ja till Nordea Open.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.