Regeringens anslår tuff linje mot spelbolagen

Han ställde sig framför alla representanter från spelbolagen och deklarerade tydligt:

- Dämpa er. "Annars kommer regeringen att att ta fram nya regler som begränsar marknadsföring", 

Civilminister Ardalan Shekarabi (S) gjorde sig till talesman för åtskilliga svenskar

Civilminister Ardalan Shekarabi (S) varnade spelbolagen och menade att de hade gått för långt och dtruntat i anbefallen måttfullhet. Foto: Janerik Henriksson / TT

 

Han menade i klartext att många spelbolag struntar i lagen om måttfull marknadsföring.

 

Blir det ingen skärpning tämligen omedelbar då ska regeringen sätta hårt mot hårt. Bolagen får ett ultimatum.  Är det bättre den sista mars, då…

– Vi förväntar oss, utöver det självklara att bolagen följer lagen om måttfull marknadsföring, att de också jobbar med självreglering vad gäller omfattning och utformning av marknadsföring, sa han vid presskonferens efter mötet med bolagen.

Kommer inte branschen med ett eget initiativ innan den 31 mars, som leder till en märkbar förändring, så kommer regeringen att börja arbeta med att ta fram nya regler för reklamen.

Spelbolagens investeringar i reklam har, enligt avslöjandesiffror från Kantar Sifor, nästan fördubblats de senaste två åren och budskapen här mycket mer provocerande. 

Ytterligare belägg Bara utgör de 190 anmälningarna under januari till Konsumentverket.

Gustaf Hoffstedt, generalsekreterare för Bos, och Jenny Nilzon, vd på Sper, representerade de  två branschorganisationer som finns för spelbolag i Sverige . Men bara halva antalet av aktiva bolag i Sverige ingår där…

Men viss självreglering finns där. 

– Jag tror att det kan bli rätt utmanande. Det finns bland annat en kartellagstiftning man måste ta hänsyn till där, i fall vi till exempel skulle låsa in oss i ett rum och börja dela ut sändningstider eller liknande till våra medlemmar. Men vi tar naturligtvis hem den frågan också, säger Gustaf Hoffstedt, generalsekreterare för Bos till DN. 

–På något sätt måste vi vara kluriga nu och se hur vi når ut till de andra också, säger Jenny Nilzon, på Speer. 

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Damkronornas bojkott av kommande landslagsläger på Bosön, med planerad start under torsdagen, och  höstens landskamper väcker stor irritation hos Tommy Boustedt, förbundets generalsekreterare.

"Kommunerna har slutat planera för idrott och fritid"

Många var överens vid ett seminarium i Almedalen på onsdagen, där Riksidrottsförbundet och Tankesmedjan Movium presenterade  en ny exempelsamling som belyser utmaningarna att planera för social hållbarhet och plats för idrott..

Det blir ett handbolls-EM efter årsskiftet som inte liknar något annat. Med matcher i såväl Sverige, Norge som Österrike.  EM 2020 är sannerligen annorlunda. Det blir första gången som mästerskapet avgörs med 24 lag. 

Det blir en finalhelg med fem matcher – två semifinaler, final, bronsmatch och match om femte plats påTele2 Arena och förhoppningen är att 22 000 åskådare fyller läktarna.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Det finns nio företag med svensk bakgrund i årets Formel 1 serie, trots att det inte finns en enda svensk förare. Det visar Spomotion Analytics färska F1-analys. Antalet svenska företag har fördubblats jämfört med i fjol. 

Första kvartalet ifjol redovisade Svenska Spel en vinst på 975 miljoner kronor för det andra kvartalet. Siffrorna för andra kvartalet 2019 visar att vinsten sjunkit till 534 miljoner. Rörelsevinsten sjönk från 301 miljoner till 197 miljoner.

Populära programmet Vinterterstudion kanske inte behöver upphöra efter hösten 2021 då Nent Group har rättigheterna. SportExpressen har avslöjat att ett samarbete kan uppstå mellan Nent Group med bland annat  kanalerna TV3, TV6, TV8 och TV10  - och SVT.

27 svenskar har den här sommaren tagit steget över till NHL. Nu ska klubbarna göra rätt för sig. Det handlar totalt om 82 milljoner kronor som svensk hockey  har rätt till.