Kunden bestämmer alltid (2)

ATG har länge drivit på för att Sverige snabbt ska omreglera spelmarknaden och införa en licensreglering. Syftet är att skapa bättre ekonomiska förutsättningar för hästsporten. Man upplever att EU-reglerade spelbolag slipper under konkurrens på lika villkor.
Civilminister Ardalan Shekarabi (S) är ansvarig för en ny spelreform. Foto: Fanni Olin Dahl, TT

 

Vi välkomnar att ATG har anammat förslaget om ett licenssystem för spel i Sverige, så som redan har skett i flertalet övriga EU-länder. Särskilt välkommet är att ATG vill öppna upp för all spelverksamhet utan undantag. Det är ju först när spelet sker inom en svensk reglering som riksdag och regering har en reell påverkansmöjlighet.

 Vad ATG emellertid inte tycks ha tagit till sig är att det är de spelbolag som agerar på den internationella digitala marknad som kunderna befinner sig på är som utsatta för verklig konkurrens. Medlemsföretagen i Branschföreningen för onlinespel (BOS) har sedan digitaliseringen startade för 20 år sedan levt varje dag med att kapa kostnader, lyssna på kunderna och skapa det värde kunderna efterfrågar till det pris de är beredda betala.

Den 10 juni presenterade ATG ett förslag till spelreglering för framtiden.

Grundtankarna är att inga spelprodukter ska få ha högre vinstnivåer än 90 % av insatserna och att priset - vad spelarna i genomsnitt förlorar - alltså alltid ska vara minst 10 % av insatsen, att spel på hästar ska kosta kunderna ytterligare 5,6 %  och att skatt ska tas ut med 20 % på spelnettot.

 Hela resonemanget är att eftersom hästnäringen behöver pengar ska spelarna betala högre priser för alla spelprodukter än vad de är beredda till. För att räknestycket ska gå ihop måste också skatter och avgifter tas ut på så höga nivåer att spelbolag inte kan bekosta att leverera den användarupplevelse som är nödvändig för att attrahera kunder.

Kunderna ska alltså inte bara betala ett högre pris, de ska också köpa en produkt de inte efterfrågar.

Det som står klart är att ATG:s förslag liksom dagens föråldrade reglering helt saknar kopplingar till den mäktigaste faktorn på en modern marknad: kunden. Förslaget bygger på förutsättningen att kunden inte har något inflytande över sin egen plånbok.

Vi vet att kunden inte accepterar den behandlingen. ATG:s lösning på detta är att kunden ska tvingas köpa den sämre produkten till det högre priset, genom att i Sverige blockera internettrafik och betalningar till spelbolag utan svenskt tillstånd. Vi vet av egna erfarenheter att detta saknar effekt.

Den reform av spelmarknaden som civilminister Ardalan Shekarabi (S) nu står i begrepp att inleda riskerar att få en olycklig start med ATG:s kampanj.

Rådet är att inte utgå från hur mycket ett spelbolag vill tjäna, utan istället lära känna spelarnas förutsättningar och rätta sig efter dem. Medlemsföretagen i BOS, som deltagit i omregleringar i Europa och som agerar på den marknad ATG nu säger sig vilja beträda, bidrar gärna med kunskaper och erfarenheter i den process av dialog och kunskapsutbyte vi alla nu står inför. Att minister Shekarabi med ATG:s förslag får andra problem att hantera än en effektiv spelreglering är beklagligt. Dessvärre riskerar ATG:s förslag till modell att försena den reform som alla, inklusive ATG och kunderna, så väl behöver.

BOS styrelse

Magnus Silfverberg, Betsson

Peter Alling, Unibet

Per Norman, MrGreen

Sverker Skogberg, PAF

David Foster, Betfair

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.