Åbro går in i STCC
Sedan 1993 är varumärket förknippat med AIK och i synnerhet matchdressen. Där har det lyst Åbro i många år.
Henrik Dunge är själv AIK-are och känner starkt för klubben. 23 år som trogen sponsor skiljer sig rejält mot synsättet hos de flesta företag.
Kontraktet tar slut
Det nuvarande kontraktet löper ut efter den här säsongen och parterna är medvetna om att en ny diskussion väntar.
Det sker mot bakgrunden att Åbro förändrar sin sponsorstrategi. Senaste beviset – nu avslöjas att Åbro tar en framträdande position inom STCC.
- Vi känner att vi får möjlighet att exponera vårt varumärke mot åtskilliga människor. Just det att det är ett event som pågår under några timmar innebär att vi får umgås med konsumenter, säger Henrik Dunge.
- Sedan bidrar det också att vi syns vid SVT:s och Viasats sändningar.
"Inget halvdant"
Åbro blir huvudsponsor till STCC och har utvecklat helt nytt mat- och dryckeskoncept som ska finnas vid varje deltävling under säsongen.
- Vi gör aldrig något halvdant. Antingen eller gäller, nu satsar vi på de här dryckes- och matstationerna, säger Henrik Dunge.
Ett första test vid Rally on ice i vintras gav mersmak. Nu ska Åbro exponeras starkt i tävlingsområdet och ska även synas på det mest framgångsrika stallet, de regerande mästarna i Polestar Cyan Racing.
- Spännande, jag är en tävlingsmänniska och tror vi har funnit ett bra koncept, säger Henrik Dunge.
Plockades från AIK
Bakom Åbros förändrade strategi står Niklas Nestlander, sponsorchef sedan i höstas, då han plockades från just AIK fotboll.
- Det är spännande att få vara med om förändringar, både inom Åbro och nu STCC. Vid racingen vill vi skapa mervärden via våra stationer, men vi bygger också på andra områden.
Dryckesföretaget har inlett en satsning på musik i och med ”Åbro Unplugged” i samarbete med Blixten & co. Engegemang finns dessutom vid Elitloppet, Digiloos sommarturné, Ullevis arenor, speedwaylaget Dackarna och i Vimmerby IF där bryggeriet finns.
I 23 år har Åbro varit trogen sponsor till AIK fotboll. Nu breddar dryckesföretaget sin sponsring. Foto: TT
Mest lästa just nu
På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.