Mindre energi ger klubbarna mer energi

Över 6 miljoner kronor har fördelats på 306 klubbprojekt och inneburit stora energibesparingar. E.ONs satsning har hyllats som ett av de främsta sponsorinitiativen.
Bua IF vann pris för Sveriges Energismartaste förening för sitt arbete med tvättstugan. Resultat blev en mycket effektivare hantering och rena och väl strukna klubbtröjor.

 

Fonden har totalt fördelat 6 250 000 kronor och projekten har gemensamt omsatt 46 800 600 kronor.

Omkring 20 procent av Sveriges fotbollsföreningar, som äger och driver sina anläggningar, har fått stöd för att börja energieffektivisera sedan starten 2011. De sparar upp till 50 procent av sina kostnader. 

Uppskattat initiativ

Den här effektiviseringen har uppnåtts via en delfinansiering av Energifonden som grundades i syfte att uppmuntra fotbollsföreningar att minska energikostnaderna.

E.ONs tog initiativet och Svenska Fotbollförbundets hängde givetvis på och efter Energifondens första tre år har fonden beviljat medel till 306 föreningsprojekt över hela landet. 

Mönstret över vad föreningarna väljer att genomföra i sina projekt har varit sig likt alla år. Värmen står i fokus för de allra flesta och den lösning som överlägset flest föreningar har vänt sig till är luftvärmepumpen. Föreningarna har också ett snabbt sett resultat för klubbkassan – minskade energikostnader på upp till 50 procent och frigjorda resurser som kan satsas på föreningarnas medlemmar och verksamhet.

Värmepumpar och isolering

- Många av våra breddföreningar lägger idag en tredjedel av sina driftskostnader på just energi, så effektiviseringsprojekten är viktiga, säger Ronni Lundqvist, anläggningsansvarig på Svenska Fotbollförbundet.

Småland och Västergötland, som är bland Sveriges föreningstätaste fotbollsdistrikt, är bäst på att spara energi. 50 respektive 51 klubbar gynnats av fonden. 

Gotland har störst andel energieffektiviserare eftersom hela 30 procent av distriktets föreningar har gynnats. Även Hallands och Dalslands distrikt är aktiva, där har var femte fotbollsförening beviljats medel ur Energifonden.

- Det är spännande att följa föreningarna som får medel ur Energifonden. Under de här tre åren har de kunnat ställa om till mer effektiva och hållbara energilösningar, som direkt gett resultat. Små förändringar som snålspolande duschmunstycken, luftvärmepumpar och tilläggsisolering gör stor skillnad, säger Christina Thörnvall, sponsringschef på E.ON.

Företaget har också gjort filmer om Energifonden. Här är den om att Trädets IF.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.