Äntligen slipper hon betala allt själv

Hon får oftast betala själv för sina VM-guld, totalt 19 i orientering, skidorientering och skyrunning. Nu ska ny egen designad tröjreklam förändra ekonomiska förutsättningar för Tove Alexandersson, 26, orienteringens särklassiga världsetta.

I samband med O-ringens i Kolmården 21 juli-27 juli lanseras Toves tröja, med adress till hela orienterar-Sverige. 

 

-Jag kallar det produktplacering och marknadsföring, i linje med vad ishockey – och fotbollsspelare har gjort sedan länge. Jag har tidigare sagt att Tove är större än sin egen sport, det här är ett grepp för att nå bättre  förutsättningar för  hennes tävlande, betonar Björn Bettner, sponsorjägare åt Tove.

IA har tidigare berättat om den ekonomiska motvinden för orienteringens största stjärna. I hennes sport är prispengarna mycket blygsamma, både nationellt och internationellt. Tove tränar och tävlar på heltid, men hennes sponsorintäkter är av  modell  mindre.

-Vi är på en marknad som domineras av simningens Sarah Sjöström, skidskyttets Hanna Öberg, och skidlandslagets tjejer. Konkurrensen är stenhård, men Toves resultat talat för sig självt, jag kan känna viss förvåning över att inte företag som vill förknippas med friluftsliv ser en potential i Tove, menar Björn Bettner.

Under 2019 hoppas ”team Tove” nå en samlad sponsorintäkt, inkluderat prispengar (Världscup och O-ringens) på cirka 800 000 kronor. Att jämföras med bl.a. Hanna Öbergs 1 766 050 bara i prispengar efter vinterns säsongslut i Holmenkollen.

Kjell Nilsson 

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.