Stadium bygger om ledningen

Stadium, Sveriges största sportkedja, förstärker företagsledningen och organiserar företaget i två tydliga delar under Stadium Group, Stadium Outlet och Stadium AB.
Karl Eklöf, CEO och Magnus Wåhlander, ansvarig för Stadium AB. Foto: Stadium; Montage: Thomas Selig, Idrottens Affärer

Karl Eklöf blir kvar som CEO medan Magnus Wåhlander får rollen som ansvarig för Stadium AB. Samtidigt tillsätts en ny landschef för Stadium Sverige.

För att fortsätta driva utvecklingen inom sporthandeln framåt genomförs ett antal förändringar under hösten på Stadium. Från och med nu organiseras företaget i två tydligare delar under Stadium Group; Stadium Outlet samt Stadium AB.

– Förändringarna innebär att jag frigör mer tid för att arbeta med våra övergripande strategiska frågor samt affärsutveckling. Vi har utmanat branschen i över 30 år och har inga planer på att sluta göra det nu, säger Karl Eklöf, CEO Stadium Group.

I Stadium Groups ledningsgrupp ingår från och med nu, förutom CEO (Karl Eklöf), ansvariga för funktioner som är gemensamma för både Stadium Outlet och Stadium AB såsom ekonomi, HR, IT, logistik, online och expansion, samt de båda bolagens respektive ansvariga. Stadium Outlet bibehåller samma organisation som tidigare med Anders Bejsy som VD medan Stadium AB får ny ansvarig i form av Magnus Wåhlander.

Magnus Wåhlander har arbetat inom retail i över 20 år och haft en rad olika ledande befattningar på företaget. Förutom landschef,

Daniel Löfkvist går i samband med förändringen in som landschef för Stadium Sverige från rollen som Special Concept Manager och tidigare försäljningschef för Sverige.

– Att få ta över stafettpinnen för Stadium Sverige och tillsammans med hela vår fantastiska personalstyrka fortsätta leda branschen framåt är lika hedrande som utmanande. Tillsammans har vi redan kommit långt, men vi är inte nöjda här, säger Daniel Löfkvist, landschef Stadium Sverige.

Stadium är Sveriges största sportkedja och med koncepten Stadium, Stadium Outlet och Stadium Pulse har företaget cirka 170 butiker i Sverige, Finland och Tyskland. I koncernen ingår dessutom Stadium Sports Camp (svb) som är Sveriges största sportläger. Koncernen har cirka 3 800 anställda och omsättningen 2015/2016 var cirka 6,8 miljarder kronor inklusive moms. Företaget ägs av bröderna Ulf och Bo Eklöf med familjer samt Ikano S/A. Stadium vill inspirera till ett aktivt liv för alla.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.