TV-kommentatorn blev marknadschef

Travkommentator i TV och marknadschef i Leksands IF. Den kombinationen klarar Patric Skoglund. Han kunde bara inte säga nej när erbjudandet kom. Nu har han uppdraget att öka intäkterna avsevärt.
Leksands supporters är krävade. Det ät Patric Skoglund väl medveten om, han är ju själv uppvuxen i samhället.

 

Sen april har Patric Skoglund axlat ansvaret för Leksands IF:s marknadsavdelning. Han jobbar delvis kvar som kommentator, men av förklarliga skäl inte längre inom hockey utan enbart med V75 i TV4. 

Fortsätter att dubblera

- Jag har  följt föreningen på nära håll, sett hur man arbetat och haft god insikt. När jag fick frågan att bli marknadschef i Leksand var svaret givet. Det var liksom inget snack, jag vill representera Leksands IF. 

Patric Skoglund som är född och uppvuxen i Leksand har under sin karriär haft arbetsplats i Stockholm i huvudsak. Hockey, innebandy och V75 är de sporter som han främst har kommenterat. 

Nu har han sagt upp sig på Cmore, men ändå inte slutat helt med TV. Han fortsätter att kommentera V75 för TV4. 

Han har valt att att dubblera, med heltidstjänst i Leksands IF kombinerat med kommentatorsjobb två-tre gånger i månaden. Det är ju vad han trivs med.

- Det är tur att hela familjen är intresserade av hästar och trav. De följer med mig på resorna. Visst, det blir mycket jobb, men det funkar.

Hämta hem miljoner

Arbetet som marknadschef innebär ett fokus på digitala medier. Klubben har startat en podcast och en egen webbkanal där klubben först går ut med nyheter om händelser. Det innebär också en ny arena för sponsorer och samarbetspartners.

- Den här veckan har vi i samarbete med Live Arena kunnat livesända träningar där vi satt en mygga på tränare Sjur Robert Nilsen. Vi vill vara mer öppna än tidigare och skapa en större närhet för fans, sponsorer och partners.

Som kommentator har Patric Skoglund skaffat sig ett stort kontaktnät och arbetar för att knyta fler samarbetspartners och sponsorer till Leksands IF som har förlorat många miljoner de senaste åren. Nu måste intäkterna öka. Han har i samarbete med styrelsen och vd Kjell Kruse tagit fram ett projekt som handlar om socialt engagemang och ansvar.

- För att motivera företagen samarbeta med oss måste vi visa att vi tar ansvar i samhället. Hockey är för alla och vi vill göra det möjligt för fler barn och ungdomar att spela hockey och känna delaktighet och gemenskap med klubben. 

Inget måste att gå upp

I samarbete med arbetsförmedlingen, sina partners och sponsorer ska klubben skapa praktikplatser. 

- Den digitala utvecklingen gynnar oss och som föreningen kan vi åstadkomma möjligheter för ett socialt engagemang.

Säsongen 2015/16 spelar Leksand i Hockeyallsvenskan. Något som Patric Skoglund ser som en möjlighet för en nystart och tillfälle att bygga om, sten för sten. 

- Målet är alltid att gå upp, men vi har ingen panik. Vi vill bygga långsiktigt. Med en stärkt ekonomi blir vi starkare.

Ida Sundström

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.