Fotbollen värvar marknadschef

Med stor erfarenhet från sponsringsbranschen kliver Mikael Jiffer in som ny marknads- och försäljningschef på Svenska Fotbollförbundet som nu går på offensiven.
U21-hjältarna är en stor del av svensk fotbolls framtid nu när försäljningen ska öka. Foto: TT

 

Håkan Sjöstrand börjar få upp farten som fotbollens nya generalsekreteraren.

Det är han som står bakom rekryteringen av Mikael Jiffer vars entré är en konsekvens av en omorganisation. De känner varandra väl eftersom Jiffer ofta var anlitad av Ica där Sjöstrand tidigare var marknadsdirektör.

Ny organisation

Camilla Hagman sa upp sig i augusti som kommunikationschef efter tre år. Hon och Sjöstrand hade då skapat en ny organisation och inrättat en avdelning för kommunikation och en för marknad. Så som förbundet var organiserat innan Hagman tillträdde 2012.

Camilla Hagman blir kvar på sin tjänst till 1 februari 2016. En månad innan  börjar Mikael Jiffer sitt jobb som marknadsansvarig.

Förändringarna på förbundet ingår i ambitionen att minska antalet tjänster och spara drygt 10 miljoner kronor. Vid Arenagatan nära Friends Arena har personalstyrkan vuxit kraftigt och består nu av över 100 personer.

Med stor erfarenhet

Som Håkan Sjöstrand har uttryckt det till Fotbollskanalen:

- Det finns några uppenbara skäl till föröndringar, dels det ekonomiska läget och vi måste få till en bättre lönsamhet, dels handlar också om att jobba med en kulturförändring och att kompetensväxla så vi har rätt kompetens för att ta fotbollen till nästa nivå.

- Vi måste också få upp kommunikationsfrågorna högre på agendan. I synnerhet när intresset och engagemanget är så stort runt fotbollen.

Marknad ska alltså jobba mer målinriktat med försäljning och PR. Och då är Mikael Jiffer en person med erfarenhet så det räcker och blir över.

- Det känns otroligt bra. Han kommer att ta vår verksamhet till en helt ny nivå, säger Håkan Sjöstrand till Dagens Media.

Sa ja direkt, nästan

47-årige Mikael Jiffer är en välkänd profil inom sponsringsbranschen. Han har jobbat på Jämterud Jiffer & Partners, Mindshare Performance och Sponsor Strategi Sweden och är ytterligare några månader vd hos JJP/PS Live and Posterscope.

- När det här dök upp kändes det som att jag kunde säga ja i princip direkt. Men det är klart att det har varit en process sedan jag första gången blev kontaktad av en headhunter.

- Men för tre veckor sedan kom beskedet.

Det var efterlängtat och han är mycket förväntansfull.

- Vi hade börjat diskutera min framtida roll här på bolaget så jag hade vissa alternativ, men egentligen fanns det aldrig något tvivel om att erbjudandet från förbundet.

Förflutet i MFF

Han säger sig älska fotboll och har ett eget förflutet som spelare – i Malmö FF.

- Det är min klubb, bekräftar han glatt.

Där spelade han in i tonåren.

- Brukar skylla på att knäna stoppade mig, men i själva verket hade jag väl inte tillräckligt mycket talang…

Han återvände till Stockholm och lockades till sponsringsbranschen.

- Faktum är att jag firar 20-årsjubiléum inom sponsringen. Så ett och annat har man varit med om…

Nu ska fotbollsförbundet dra nytta av det. Intäkterna ska bli större och det blir Mikael Jiffers uppdrag.

Thomas Ejderhov 

I NHL talas om en ”sweep”, en svepning, fyra raka segrar i en serie om sju matcher och allvarligt förödmjukade motståndare. Att bli ”swept” är varje hockeyspelares mardröm –  spelarna i Färjestad och Luleå sveptets på onsdagskvällen av Rögle och Växjö efter 4-0 i respektive matchserie. 
Förudmjukade värmlänningar

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Om ett år kommer Lidköping, bandyorten nummer ett, både publikt och sportsligt, att stå som värd för världsmästerskapen i bandy. 

I  Vänerland har det vid flera tillfällen varit Vänersborg som välkomnat bandyvärlden. När det spelades enstaka VM-matcher i ”Lidköping” under -60- och ,70-tal har det aldrig varit någon publikrusning. Då uppstod talesättet   ”folket älskar Villa, inte bandy”.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.

ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Det är nya tider i svensk fotboll, transferintäkter eller intäkter från försäljning av spelare, sätter allt större avtryck i de allsvenska lagens bokslut efter 2023 års säsong.
Nykomlingen BP, som räddade det allsvenska kontraktet via kvalseger mot Utsikten,  redovisar inför årsmötet ett eget kapital på 48,5 miljoner kronor, ett historiskt högt belopp.