De innovativa är vinnarna i framtiden

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Den nya tiden är här. Då helt andra bevekelsegrunder gäller för idrotten. Vi måste tänka nytt eller annorlunda – vi får inte upprepa beteenden och tillvägagångssätt enligt gammalt mönster.

Idrottens ledare och ytterst ansvariga måste vara påhittiga och bygga broar och se samarbeten som aldrig tidigare har förekommit. De innovativa är vinnarna.

Här ger Björn-Anders Larsson exempel på genvägar och hur tankar idéer kan leda till framgång.Ta intryck och jämför med din hemmaplan och se både omöjliga och möjliga partners

Glädjen är idrottens livsnerv och det blir ännu viktigare i framtiden

Före Coronautbrottet omfattade sportsektorn cirka 100 miljarder kr per år i Sverige. Den har redan minskat 30 procent och beräknas ligga på den volymen i år och troligen även under 2021 när BNP gått ner. Samtidigt ändras den sportsektor vi vant oss vid.  I framtiden blir det helt andra tillvägagångssätt och bevekelsegrunder.

Prioritering på människors välbefinnande

Den nya sportsektorn i Sverige och globalt har i vår stoppat fysiskt närvarande. Utan publik och närhet skapas helt nya beteenden. Det innebär att det blir trendigt med enkelhet och mer folkhälsa. Nyttovärden i sociala förhållanden och människors välbefinnande kommer att betonas mer av marknaden och de politiska institutionerna. 

Trender är redan tydliga i egna vandringar och mer upplevelser i naturen. Naturlivet i närmiljö är mycket viktigare. Sjölivet i den stora blå fritidssektorn likaså. Golfen med sina öppna ytor, fysisk distansering och naturkontakten trots det goda sociala umgänget  har redan en ny tillväxtvåg.

Nya former för innehåll och utövande utvecklas snabbt när sportens marknadsekonomi och dess entreprenörer måste söka nya vägar i samspel med medborgarnas nya värderingar och beteenden.

Göra idrotten mera social

Det finns nämligen många värden som idrotten kan utveckla mycket mer. Under de senaste åren har våra utvärderingar runt t ex handboll visat att bättre socialisation och skoldisciplinering via idrottsföreningar har större effekter för samhällsekonomin än vad vi trodde. 

Påhittighet och experimentlust  blir viktigt, för att inte säga avgörande i framtiden. Idrotten behöver åtskilliga entreprenörer som vill och har förmåga att se nya inslag i det tidigare starkt traditionella mönstret. I mångt och mycket handlar det om att blanda och ge.

En meny av möjligheter

Se här en meny av möjligheter att skapa värden och därmed nya resurser:

Metoder för att skapa samhällsnyttiga effekter och värden av alla typer av idrott, friluftsliv, event,  besöksnäring mm i en ort i en kommun eller nation 

Att vända och vrida på produktion och konsumtion inom fysisk aktivitet, ökad BNP, genom mer BruttoKommunProdukt (BKP), turistekonomi och skattekraft lokalt

Skapa sysselsättning och inkomster på olika nivåer o cirklar runt deltidsjobb till livslång karriär i nya verksamheter i en vidgad hälsoinriktad fritidsverksamhet

Utveckla klusterbyggande effekter, tillväxt av sidonäringar, kunskapsutveckling mm t ex i skidsportens stora centra, i båtsport och marint friluftsliv m fl

Ny aktivering av lokala verksamheter  för motion och idrott genom samverkan i PPP (Public Private Partnership) och IOP (Ideburna Offentliga Partnerskap), överenskommelser (ÖK) med t ex skolor i alla åldersgrupper, försvaret, äldreomsorgerna, socialförvaltning, sjuk- och hälsovård

Undersök och utveckla nya effekter med fysiskt deltagande hos alla åldersgrupper från 2 till 100

Låta fysisk aktivitet och deltagande skapa social inkludering, jämställdhet, integration och aktivering från utanförskap i olika former

Bidra till social och moralisk fostran av barn och ungdom baserat på samhällets värdegrunder

Minska konflikter via annorlunda vägar och metoder inom rehabilitering bort från brottslighet, förstörelse, utveckling och förbättringar i SSO-områden

De samlade folkhälsoekonomiska effekterna fysiskt och psykiskt behöver öka. Stat, region och kommun skärper alltmer de värden som idrott, lek och friluftsliv skapar.

Platsens, ortens, stadens, regionens livsmiljö behöver inte alltid vara den gamla vanliga enligt tidigare traditioner. Attraktivitet (upplevd sportstad - region etc), kännedom kan öka på nya sätt och skapa värden i kommuner och regioner.

Fokusera på platsens, ortens, laddning av varumärket, legacy, samhället med speciell kultur, stolthet, passion, glädje etc hos medborgare och organisationer, innehåll av associationsvärden mm via ex via nya event, tävlingsformer och platser.

Sportens fysiska former och effekter på stadsbyggnad, landskap, miljö och olika naturvärden bör prioriteras mer. Som utbyggnad av vandringsleder, skapa mer naturturism, båtturism, sportfiske, jakt --alla dessa aktiviteter som möjliga allianser i IOP, PPP) 

Besöksnäringens tillväxt och klusterbyggande lokalt, regionalt, nationellt via natur- och i symbios med kulturturism, utvecklas vandringsleder, Inlandsbanan, nya kustleder för båtsport med mer service, miljöstöd, naturhänsyn och därmed högre upplevelsevärden

Med denna nystart för Sverige blir alla vinnare!

Björn- Anders Larsson

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
I NHL talas om en ”sweep”, en svepning, fyra raka segrar i en serie om sju matcher och allvarligt förödmjukade motståndare. Att bli ”swept” är varje hockeyspelares mardröm –  spelarna i Färjestad och Luleå sveptets på onsdagskvällen av Rögle och Växjö efter 4-0 i respektive matchserie. 
Förudmjukade värmlänningar

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Om ett år kommer Lidköping, bandyorten nummer ett, både publikt och sportsligt, att stå som värd för världsmästerskapen i bandy. 

I  Vänerland har det vid flera tillfällen varit Vänersborg som välkomnat bandyvärlden. När det spelades enstaka VM-matcher i ”Lidköping” under -60- och ,70-tal har det aldrig varit någon publikrusning. Då uppstod talesättet   ”folket älskar Villa, inte bandy”.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.

ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Det är nya tider i svensk fotboll, transferintäkter eller intäkter från försäljning av spelare, sätter allt större avtryck i de allsvenska lagens bokslut efter 2023 års säsong.
Nykomlingen BP, som räddade det allsvenska kontraktet via kvalseger mot Utsikten,  redovisar inför årsmötet ett eget kapital på 48,5 miljoner kronor, ett historiskt högt belopp.