"Vi valde Göteborg före Stockholm och Malmö"

Junior-VM i ishockey har blivit en folkkär jul- och nyårstradition. Vi ser nya stjärnor födas och göra entré inför en större publik. Och tack vare den så framgångsrika svenska modellen för spelarutveckling har vi på senare tid allt som oftast tävlat om medaljerna. 

Fabian Zetterlund skjuter ett skott i kvartsfinalen vid junior-VM mot Schweiz i januari. Foto: Erik Simander / TT

Årsskiftet 2021/22 är det dags för nästa Junior-VM på hemmaplan i Sverige. Det är en del av svensk ishockeys ”internationella resa” som också innehåller U18-VM i Örnsköldsvik och Umeå nu i april, förbundets 100-årsfirande 2022 och av allt att döma herr-VM på hemmaplan 2025. Dessutom är ett vinter-OS i Sverige 2026 mer än högaktuellt. Det är med andra ord bäddat för mycket internationell ishockey på hemmaplan och därmed en potential för vår sport att växa.  

Därför blir det Göteborg

Tidigare i veckan kunde vi meddela att vi inleder slutförhandlingar med Göteborg som värdstad för Junior-VM 2021/22. Vi baserade vår utvärdering på i huvudsak på fyra huvudkriterier: Arenor & logistik, Arrangemang & organisation, Folkfest & avtryck och Ekonomi för fortsatt utveckling.

Göteborg är välkända för sin erfarenhet och förmåga som evenemangsstad och hade i vår samlade bedömning det starkaste budet. Men det var inte ett enkelt beslut. Även Stockholm och Malmö var på tå och lämnade riktigt starka bud med den helhetssyn vi både efterfrågade och så starkt tror på. Personligen är jag både stolt och imponerad över de förslag till upplägg de tre städerna redovisade. 

Junior-VM är ett viktigt exempel på den framtida modellen att utveckla och driva en sammanhållen svensk ishockey, en modell jag själv tror så mycket på. Och jag vågar påstå att det också är den modell vi behöver acceptera för att driva en stark och sammanhållen svensk idrott in i framtiden. 

Men jag måste erkänna att jag är något av en idealist som gärna ser att föreningen och det ideella perspektivet är lösningen på idrottens alla framtida frågor och utmaningar. Så är det inte och i ärlighetens namn var det länge sedan det var så. För att bli framgångsrika handlar det kort och gott om vår förmåga att knyta samman och förena den ”hybrid” som det ideella, kommersiella och samhälleliga perspektivet utgör och som idrotten och ishockeyn i dag är en del av. Om någon skulle tvivla tydliggör ett Junior-VM verkligen behovet av det synsättet.

Alla ska med!

Svensk ishockey har en gemensam vision att bli ”Sveriges mest engagerande idrott”.  Med ett Junior-VM i Sverige och Göteborg kan vi inspirera ännu fler spelare, ledare och funktionärer att börja och fortsätta med ishockeyn. Vi vill få fler intresserade av vår spännande och underhållande sport. 

Samtidigt handlar det givetvis om att bygga ishockeyns kommersiella värde och stärka varumärket svensk ishockey. Vi ska inte heller sticka under stol med att Junior-VM också handlar om pengar. Vi har därför varit tydliga med att vår ambition är att göra en vinst som överstiger Junior-VM i Malmö 2014 att investera i ishockeyns fortsatta utvecklingsarbete. 

Men ishockeyn är också något mer än bara idrott och pengar. Viktigast av allt är vad vi kan betyda i ett större perspektiv. Vi gör och kan göra skillnad för många genom att vara med i att bygga ett bättre och mer sammanhållet och framgångsrikt samhälle. Det verkar kanske ambitiöst, men det är det bredare samhällsperspektivet som får mig att som ordförande lägga största delen av min vakna tid på svensk ishockey och vår framtid. 

Junior-VM i Sverige ska bli en folkfest och investering såväl i den ideella ishockeyrörelsen som i ishockeyns kommersiella kraft och vår så betydelsefulla samhälleliga roll. Kort sagt. En investering i det vi ser och definierar som svensk ishockey nu och i framtiden.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Wayne Gretzky, världens kanske bäste ishockeyspelare genom tiderna, är delägare och marknadsförare i  Gold Town Games, ett företag i Skellefteå som utvecklar mobilspel. World Hockey Manager har blivit en succé i en rad länder. Gretzky upptäckte och tyckte själv om spelet när han fick testa lite tillsammans med en av sina söner hemma i Los Angeles.

Det finns ingen gata i Sverige som kan mäta sig med Evenemangsgatan i Göteborg. Sträckan mellan Scandinavium och Ullevi, med närheten till Gamla Ullevi och Valhalla är arenatätast i landet och har därtill med ett massivt utbud.

Men det finns heller ingen gata i landet som är så omdiskuterad och väcker så mycket tankar på förändring. Nu finns förslag om att riva både Ullevi och Scandinavium!

Sverige  blir platsen för en unik golftävling de tre närmaste åren. På Bro Hof ska 78 damer möta 78 herrar i ett exceptionellt arrangemang i premiären 2020. Affischnamn  och värdar är de svenska essen, Annika Sörenstam och Henrik Stenson.

Scandinavian Invitation ( före detta Scandinavian Masters) får nytt format och blir Scandinavian Mixed.

Scandinavian Invitation ( före detta Scandinavian Masters) får nytt format och blir Scandinavian Mixed.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nils Wiberg med sitt företag Prioritet Finans är en av landets största idrottssponsorer. Nu har han tagit nya beslut. Hans miljoner ska få fart på de svenska herrarna i längdåkning och samtidigt blir han stjärnsponsor till IFK Göteborg Futsal. 

14-20 oktober vänds tennisblickarna mot Kungliga Tennishallen i Stockholm när det är dags för klassiska Stockholm Open. Nu är det klart att hela turneringen sänds på Eurosport och Kanal 9.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.