Stockholm Marathon en guldgruva

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Stockholm Marathon är en guldgruva för Stockholmsidrotten och Marathongruppen AB. Tävlingen ger i dag, 40 år efter första upplagan 1979, miljonintäkter till ägarna av bolaget, friidrottsklubbarna Hässelby och Spårvägen.

Starten i den 39e upplagan av ASICS Stockholm marathon 2017. Foto: Jonas Ekstromer / TT

Stora belopp hamnar också hos andra Stockholms-klubbar, som bidrar med cirka 4 000 funktionärer för loppets genomförande.

Marathongruppens vd Martin Almgren, 39 år, tidigare landslagsman i tiokamp, med examen från Handelshögskolan och arbete inom Mc Kinsley Konsulting, bekräftar bilden av lördagens löparfest som en stor kassapjäs.

– Så är det, och för klubbarnas ekonomi är tävlingen mycket gynnsam. Utan att nämna några siffror är överskottet betydande, meddelar Daniel Almgren.

20 miljoner i löparintäkter

Bara i löparintäkter kan Daniel Almgren redovisa 20 miljoner kronor. Titelsponsor är Asics och BMW svarar för alla transporter för loppets genomförande. Lägg till ett stort antal mindre sponsorer och utställare av olika produkter.

I bolagets utgifter ligger främst den nämnda ersättningen till de föreningar som ställer upp med funktionärer, ett sjusiffrigt belopp meddelar Daniel Almgren, vidare så kallade deltagarkostnader, det vill säga mat och dryck samt medaljer till samtliga som genomför loppet.

För Marathongruppen AB, bildat 1985, är Stockholm Marathon, 42 195 meter på Stockholms gator, juvelen i företagets verksamhet. Företaget har en monopolställning som arrangörer av motionslöpning och står även bakom exempelvis Halvmaran, Tjejmilen och Vårruset, samtliga med tusentals deltagare. Motionslopp som ger ytterligare klirr i kassan för bolaget och berörda Stockholms-klubbar.

New York-loppet tände idén

Den tändande gnistan var en artikel i Sports Illustrated om New York Marathon. I sportjournalisten Anders Olssons huvud föddes en djärv tanke – konceptet från Manhattan i New York borde fungera även i Stockholm.

Den 4 augusti 1979, i solsken och 19 grader varmt, premiärsprang 1 799 löpare från nio nationer på Stockholms gator. Tidigare sågs motionslöpare över axeln, men Stockholm Maraton var en omedelbar succé. Polisen uppskattade att över 100 000 personer följde loppet.

Intresset för loppet hade höjts tack vare samarbete med Aftonbladet, samtliga resultat publicerades i tidningen den 5 augusti. På herrsidan vann Finlands Jukka Toivola, 2,17, 39. Hans Jonsson, Enhörna, var bäste svensk på tredje plats, 2,20,31. Bästa dam var Heidi Brenner, Västtyskland, 2,47,05 före Christina Johansson IF Vikingen, 2,54,35.

20 000 löpare från 103 nationer

Lördagens lopp kommer att domineras av utomeuropeiska löpare. Prispengar utgör i dag lockelse för de främsta, beloppen är 8 000 dollar till bästa herre och bästa dam, cirka 70 000 svenska kronor. Prispengar utgår t o m åttonde plats, 500 dollar, eller 4 500 kronor. För nytt banrekord utgår bonus på 5 000 dollar, eller 43 000 kronor. Gällande banrekord är 2,10,58 respektive 2,28,34 minuter.

Sedan länge är loppet fulltecknat med 20 000 löpare från 103 nationer. Maxtiden har förlängts med en timme till sex timmar och 30 minuter på grund av den aktuella värmeböljan.

– Stockholm är som gjort för ett maratonlopp, loppet blir en skön turistattraktion, staden är att gratulera, skrev Sven Pe Johansson, legendarisk krönikör på Dagens Nyheter, då planerna presenterades 1978.

En attraktion som också är en av idrotts-Sveriges största kassapjäser.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.