En chans för ungdomar att upptäcka alternativ

När RF-anslagen inte räcker till vänder sig specialförbunden till  den ideella organisationen Sparks Generation för att nå morgondagens stjärnor. 

Via digitala mötesplatser som Instagram och olika Youtube-kanaler ska ungdomar lockas till det traditionella föreningslivet.

Sparks Generation bygger på amerikansk forskning där slutsatsen är att meningsfull fritid bidrar till bättre resultat i skolan, ökat välmående och en känsla av gemenskap.

När Alexandra Krook, Stockholm, fann att hennes tonåriga döttrar var ivriga Youtube-konsumenter upptäckte hon att aktiviteter inom sport och kultur saknades. En idé tog form.

Ge dom chans att upptäcka

-Cirka 100 00 ungdomar, mellan 12 och 15 år, saknar i dag aktivitet på fritiden. Med hjälp av ambassadörer som Random Making Movies, RMM, en av Sveriges Youtube-kanaler med 623 000 prenumeranter, vill vi inspirera unga att hitta sin egen grej – en spark, berättar Alexandra Krook.

Volleyboll, badminton och bågskytte har redan tagit hjälp av Sparks, närmast på tur står Svenska Fäktförbundet, en kampanj som inleds 2 februari.  I RMMs Youtube kanal kommer RMM att utmana varandra och tävla i fäktning på fäktklubben En Garde i Solna.

-För att väcka intresse och inspirera vår målgrupp för att pröva på fäktning och kanske senare slussas in i föreningslivet. Du måste alltid börja någonstans, och ofta behöver du en spark, betonar Alexandra Krook.

-För att nå ut i dag, till 10-16 åringar, är Youtube och Influencers som Penny Parnevik och Emi och Wilma Holmqvist, viktiga ambassadörer och som passar in i Sparks Generations idé om att lyfta fram olika aktiviteter, framhåller Alexandra Krook.

Projekt hos kommuner

I ett längre perspektiv ser hon ett framtida samarbete med RF och på kommunnivå. Under 2020 inledes ett projektarbete i Upplands Väsby med kommunen och det lokala föreningslivet. 

Ekonomiskt vilar Sparks Generation på donationer och gåvor från bl.a. Erling Perssons stiftelse, till minne av HM-grundaren Erling Persson.  Stiftelsen har som långsiktigt ändamål att bland annat stödja undervisning och utbildning.  Perioden 1999-2016 fördelades projektbidrag på tre miljarder kronor.

Inom Svenska Fäktförbundet välkomnar förbundskapten Emma Wertsén, tidigare Samuelsson, VM-silver i värja 2015, det digitala intåget.

-Vi vill förstås nå ut med vår sport till så många som möjligt. RMM skapar proffsiga videos som  engagerar en extremt stor publik. Jag hoppas många tar tillfället i akt och blir sugna att testa på vår sport, säger Emma Samuelsson.

På herrsidan hade värjfäktning sin storhetstid på 1970-talet med Rolf Edling som dubbel världsmästare 1973 och 1974 och Bragdmedaljör 1973. Det stora rubriknamnet på damsidan är Kerstin Palm, florett och sju olympiska sommarspel i följd 1964-1988.

Många icke aktiva ungdomar

-Forskning visar att många unga i dag saknar en meningsfull sysselsättning efter skolan. Det är en stor utmaning för föreningar och kommuner att ta plats på de sociala plattformer som finns i dag.

- Det vill vi ändra på, och underlätta för ungdomar att ta del av det fina föreningsliv som finns runt om i Sverige, avslutar Alexandra Krook.

Riksidrottsförbundet har cirka tre miljoner medlemmar i 22 000 föreningar, Sparks Generation och Alexandra Krook vill använda Youtube-världen för att ännu fler ska ta del av idrotts – och föreningslivet. Ett lovvärt intiativ, och en spark på RF att ta till sig den nya Youtube-tiden..

Kjell Nilsson

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

I SM-final för andra året i rad, och i final för nionde gången på 13 år. Skellefteå AIK är den nya stormakten i svensk ishockey. Det är också mitt tips i kommande duell med den ”gröna väggen” , den forna bandyklubben Rögle BK och i final för andra gången – den första, pandemisäsongen 2021,  slutade med tårar mot Växjö Lakers. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.